Pro přibývající množství firem se stává nepostradatelným marketingovým nástrojem využití aplikací a systémů pro CRM. Jde o softwarové programy a sítě, zabývající se sběrem, skladováním, využitím, vyhodnocováním a aktualizací zákaznických dat. K tomuto systému se v poslední době přidává další trend. Tím je takzvané PRM (**Partners Relationship Management**), neboli česky **řízení vztahů s obchodními partnery**. 
Jakákoli větší firma by pravděpodobně neměla příliš velkou šanci na úspěch, kdyby některý z těchto dvou faktorů opomíjela. Posledním trendem je tedy spojování obou fenoménů. K nim samozřejmě patří také přímá podpora a rozvoj dodavatelského řetězce.
Největším současným problémem takového počínání a velmi výraznou překážkou bývá zejména integrace obou systémů. Dodatečné opravy programů jsou přitom velice nákladné, proto se již při samotné implementaci vyplatí nákup obou systémů dobře zvážit a naplánovat.
**Datum vydání: IV/2002** 
   Zdroj: CRM Daily - americký portál věnovaný CRM a knowledge managementu  
  
 