Malí tělem, velcí duchem

Vybudovat malý podnik nebo kolektiv s velkou vizí je stejně obtížné jako mistrovské zvládnutí kteréhokoliv řemesla. Autor článku upozorňuje na záležitosti, které hrají klíčovou roli při vytvoření takové firmy a mohou být využity při týmové práci i ve větších podnicích. Je více způsobů, jak definovat růst - běžný cíl společností je stát se co nejdříve největšími, soustřeďují se expanzi, zisk, počet zaměstnanců a další kvantitativní ukazatele. Často však mohou být na štíru s etikou i dlouhodobou životaschopností (mezi nejúspěšnějšími býval uváděn i Enron).

Lze se však také soustředit na rozvoj v dlouhodobém časovém úseku a kvalitativní růst. Menší firmy mohou stavět na kvalitě a výhodách méně početných týmů, nikoliv na číslech. Nedostatek celopodnikové vize a komunikace o ní je jednou z příčin, proč se mnoho nově vzniklých ekonomických subjektů potýká s vysokou fluktuaci zaměstnanců a nepřenesou se přes první obtíže. Správné vztahy jsou palivem firemního úspěchu - ten je dán schopností odlišit se od konkurence, morálkou zaměstnanců a následně spokojeností zákazníka.

Inspirace a spokojenost s prací je zdrojem úspěchu. Výzkumy uvádějí, že řada zaměstnanců amerických společností stále více hledá práci, která je smysluplná a jež vyžaduje jejich aktivní přispění. Smysl práce je však také třeba vytvořit a hledat. Náplní manažerů je proto pomáhat pracovníkům porozumět významu a účelu jejich profese a umožnit jim dosahování nových osobních a profesionálních hodnot.
Zdroj: Ivy Sea Online - portál americké poradenské společnosti Ivy Sea Inc.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ivy Sea Online