Jaký je váš přístup k řešení konfliktů?

Vytvořit kvalitní pracovní vztahy a efektivní strategickou spolupráci vyžaduje značné schopnosti při řešení problémů. Jakým způsobem řešíte konflikty vy? Můžete náležet do některé z následujících skupin. Do první patří lidé, kteří nemají rádi konflikty a vyhýbají se jim, neradi se vystavují stresu. Pro další je konflikt výzvou – rádi soutěží a řeší problémy. Třetí skupina se snaží vidět problém očima obou zúčastněných stran – sebe i svého partnera. Přemýšlejí o tom, co chtějí oni, co ten druhý a co je jádrem problému.

Čtvrtou skupinu tvoří ti, kteří raději ustoupí, než aby měli pocit, že zapříčiňují neshody. Nemusejí mít to, co chtějí – raději udržují mír. Nakonec jsou zde lidé vyžadující co nejrychlejší řešení – jsou ochotni dělat kompromisy, ale očekávají totéž od svého partnera v komunikaci. Zhodnocení jednotlivých skupin – první bývá označována jako uprchlíci – pokud se jeden z komunikantů vyhýbá diskusi o konfliktu, nelze jej řešit. Druhá skupina – bojovník. Jedna ze stran v tomto případě vždy prohrává – řešení konfliktů není válka.

Vyjednavač – obě strany mají šanci vysvětlit své stanovisko – dobrý přístup. Patříte-li do čtvrté skupiny, jste v nevýhodě – většinou se prosadí názor vašeho oponenta. Pátý přístup také nemusí být přínosem – kompromisy mohou vést k tomu, že budete obdobný nebo stejný problém řešit později.

**Datum vydání: X/2002**
Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher