Jak zvládáte konflikty?

Každý člověk nějak reaguje na konflikty, přirozené reakce však nebývají ideální. Uvědoměním vlastního chování v konfliktních situacích můžete zjistit a také ovlivnit, jakým dílem přispíváte ke konstruktivnímu nebo naopak destruktivnímu výsledku konfliktu. Nejčastěji budete hrát jednu z následujících rolí:

- Uhýbač – ignoruje nebo popírá konflikt.

- Agresor – podněcuje konflikt.

- Diplomat – je prostředníkem v konfliktu mezi ostatními.

- Usmiřovatel – snaží se zachovat klidné a spokojené pracoviště.

- Ředitel – uznává a konfrontuje konflikt, snaží se situaci vyřešit.

Odborníci doporučují zapisovat si co nejdetailněji konfliktní situace na papír. Můžete pak jasně vidět, co jste udělali či neudělali a jak role, kterou jste hráli pomohla najít cestu k řešení. Posílilo, nebo naopak poškodilo, vaše chování vzájemné vztahy na pracovišti? Jaký vliv mělo vaše chování na krátkodobou efektivitu vašich snah? Jaké jsou důsledky z hlediska dlouhodobého pohledu na vaši kariéru? Jaké změny můžete provést?

Důležité je také, aby si člověk uvědomil, které situace jsou pro něho nejčastěji konfliktní, co ho provokuje k neproduktivnímu chování. Může se jednat o nespolehlivost nebo nedůvěryhodnost druhých, nepřátelské, hrubé, příliš analytické nebo puntičkářské chování. V takové situaci uděláte nejlépe, když z konfliktní situace odejdete a budete se věnovat jiné činnosti. Nebude-li to možné, zhluboka dýchejte a počítejte v duchu do deseti nebo dvaceti a soustřeďte se přitom na to, abyste potenciální konfliktní situaci nebrali příliš osobně.

-kk-
Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Center for Creative Leadership