Jak zrychlit vývoj a udržet kvalitu softwaru? Zlepšete testera!

Proč mi sakra ZASE spadla ta aplikace na čtení e-mailu zrovna ve chvíli, kdy potřebuji nutně odeslat důležitou zprávu? Rozčiluji se v duchu při marném boji s aplikací, jejíž tvůrci mi přitom slibovali ulehčit život. Zároveň přemýšlím, jak asi vypadá testování v této firmě. A proč na tak zásadní chybu nepřišli. Důvodem je dost možná dnešní rychlá doba a frenetické tempo změn, kterým čelíme.

Čemu dnes čelí vývojové týmy & jaký to má vliv na testování a kvalitu

Svět se změnil, měnil se vždy (a ve všem). Dřív trval vývojový cyklus softwaru standardně několik měsíců až let. Já sám jsem pracoval na projektu, kde proběhl release jednou za půl roku. To ovšem kalendář ukazoval rok 2002. Dnes v době agilního vývoje a continues delivery se releasy dělají klidně každé dva týdny. A tomuto tempu se firmy přizpůsobují jen obtížně.

Je to pochopitelné. Ověřit kvalitu produktu, který vychází každých 14 dní, je dost těžké - zvlášť, když vám regresní testování zabere 15 dní. Firmy tak často rezignují na kvalitu svého produktu, protože nestíhají vše otestovat a nevědí ani jak. Jenže výsledkem je oprávněná frustrace zákazníku a uživatelů.

Přitom klíčovými jsou v tomto problému ti, kteří jsou často nejvíce podceňovaní: testeři. Jejich deklasifikace na „klikače” a pomocnou sílu developerů problém jen umocňuje.

Budoucnost je tady, buďte na ni připraveni!

POZOR: testování se změnilo, klikači už nestačí! Dnes jsou potřeba softwaroví inženýři, kteří vědí jak testovat a vědí jak programovat. To jsou testeři současnosti a budoucnosti. Klikače může mít zákazník tak možná na ověření, že za co zaplatil, alespoň jakž takž funguje.

Jenže kde tyhle specialisty sehnat… Nároky na ně jsou nemalé. Aby taky ne - spojují do sebe dvě protichůdné dovednosti: empatickou mysl směrem k uživateli plus logickou mysl pro programování. Firmy a vývojové týmy se často snaží získat chybějící odborníky zvenku, jenže v době přirozené nezaměstnanosti na českém trhu práce jde prakticky o mission impossible.

Získejte sedmimílový náskok před konkurencí

Řešení? Existuje. Firmy zapomínají či opomíjejí, že takové experty si mohou vychovat. Investovat do nich čas (nechat je pracovat na této práci, aby získali zkušenosti) a peníze (zaplatit jim kurzy, workshopy, konference). Pokud se firma rozhodne do „výchovy” investovat pouze čas, vzniká nevyhnutelně problém: testeři často nevědí, nač se zaměřit. Co a jak testovat.

Naprosto zásadní je tedy, JAK EFEKTIVNĚ POSTUPOVAT. Je nutné poskytnout nejen čas, ale i peníze pro jejich rozvoj. Rozumnou pomocí jsou již zmiňované kurzy a odborné konzultace, které je nasměrují k tomu podstatnému.

Zlepšete své testery a zlepšíte celý produkt i své zisky. Zákazníci budou váš software milovat a svět bude zase o něco lepším místem. Nebo aspoň místem s funkčním softwarem, který vám pomáhá, místo aby zkoušel nervy vaše a vašich klientů.

Chcete zlepšit testování ve vašem týmu?

Ano, chci!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace