Jak zjistit skutečnou hodnotu společnosti - Model CAPM

V průběhu několika posledních měsíců znatelně poklesly ceny akcií v oblasti technologií, médií a telekomunikací. Mezi nejvíce postižené patřily společnosti **Microsoft**, **Lucent**, **Dell** nebo **NEC**.

Čistě internetové společnosti – až na výjimky – nevytvořily pro akcionáře takřka žádnou hodnotu. Zdá se, že selhaly všechny pokusy finančních teoretiků o nalezení přesné metody oceňování vlastního kapitálu společností. Kapitál je z hlediska zisku rizikovou záležitostí. Čím větší riziko, tím výhodnější je úvěr.

Vcelku precizní přístup k hodnocení vlastního kapitálu nabízí model CAPM (**Capital Asset Pricing Model**). Podle něj jsou levné takové akcie, jejichž potenciální zisky převyšují riziko přijatelné pro investory. Akcie s nižšími zisky jsou drahé. Problémem modelu CAPM je, že zkoumá minulost. Investoři se však zajímají především o rychle se rozvíjející odvětví.

*Datum vydání:* I/2001
Zdroj: The Economist - server prestižního britského týdeníku The Economist
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Economist