Jak získat při průzkumu cennější informace

Průzkum je vážná věc. Je základem většiny marketingových programů. Překvapivě ale nejvíce efektivní průzkumy nejsou ty rigidní. Spíše získáte více uvolněnějším přístupem, který na první pohled nepůsobí tak vědecky a dokáže odhalit pravdu lépe než pečlivě promyšlený a vyčerpávající program.

Pět pravidel jak na to:

  1. Před tím, než začnete někoho zpovídat, si napište krátký seznam toho, co se chcete ptát. Při samotném pohovoru však otázky odložte a snažte se konverzaci nenuceně zavést směrem, který vás zajímá. Pokud se vám podaří nepůsobit příliš formálně a nezahrnout své objekty „technickými“ dotazy, je větší šance, že se uvolní a podají upřímné odpovědi a zajímavé informace. Zkuste se příliš nezaměřovat na položení další otázky a tak nezapomenout na neplánované otázky, které mají vyprovokovat zajímavé reakce. Ke konci diskuze můžete seznam vyndat a zkontrolovat si, zda jste něco neopomenuli.
  2. Začínejte od „spodní linie“ organizace. Tím si odbudete řadu elementárních dotazů, kterými již nebudete obtěžovat vedoucí pracovníky nebo zaneprázdněné klienty. Samozřejmě i obchodníci nemají času nazbyt, je ale větší pravděpodobnost, že budou polichoceni tím, že se někdo zajímá o jejich práci a názor a tak ochotnější věnovat vám pár minut.
  3. Nedělejte si starosti s tím, že některými „základními otázkami“ můžete působit, že jste neinformovaní. Proces průzkumu není nikdy a v žádné fázi o tom, co víte, nebo si myslíte vy. Je to o tom, jaký je náhled těch ostatních. Někdy je zásadní ptát se na ty zcela základní věci na které „přece každý zná odpověď“.
  4. Snažte se udělat občas pauzu. Poté, co váš „objekt“ podá informaci, která je podezřelá, neříkejte nic. Zkuste nechat proběhnout několik nepříjemných vteřin ticha. Většina lidí nesnáší tyto konverzační mezery a spěchají je zaplnit. A tyto snahy často přináší pravdivou, byť opatrnou odpověď. Je to starý trik reportérů, který by se ale neměl příliš zneužívat.
  5. Nebojte se na konci rozhovoru zeptat, zda jste nějakou otázku či téma neopomenuli. Pokud to neuděláte, můžete přijít o mnoho užitečných informací. Znovu - účel kvalitativního průzkumu není dokázat vašemu objektu, kolik o dané věci víte vy.
-av-
Zdroj: Marketing Profs - americký server z oblasti reklamy a marketingu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Marketing Profs