Jak se chránit před podvody v ekonomické recesi

Finanční podvody mohou mít ve firmách celou řadu podob, v období současné ekonomické krize však hrozí zejména:

- pokušení ke krácení za účelem dosažení zvyšování cílů v souvislosti se snižováním prodeje a větším tlakem na celkové hospodářské výsledky firem,

- podvody způsobené obavami zaměstnanců z finanční nejistoty a ztráty zaměstnání,

- snaha dosáhnout vyšší návratnosti investic v době nízkých úrokových sazeb a nestálých kurzů akcií.

Will Kenyon, soudní odborník na účetní praxi, který působí ve společnosti PricewaterhouseCoopers ve Velké Británii, vysvětluje v článku, jak se mohou firmy bránit proti finanční kriminalitě.

- Udejte tón shora. Jak se říká, ryba smrdí od hlavy. Nebude-li vedení firmy vysílat jasný signál a nepůjde zaměstnancům příkladem, může se firma dostat do potíží. Jasně seznamte zaměstnanci i obchodní partnery s vaším postojem k podvodům. Podporujte jej pravidelnou komunikací, efektivními mechanismy oznamování a učením z minulých chyb.

- Zhodnoťte rizika. Těžko můžete léčit nemoc, kterou jste nediagnostikovali. Zhodnoťte rizika, která vám hrozí odshora dolů. Přemýšlejte v širší perspektivě. Uvědomte si, že podvod neznamená jen ukradené peníze nebo majetky, ale také publikování zavádějících informací, upravování účetních knih, úplatky apod. Vaše firma může být nejen obětí, ale i pachatelem podvodů.

- Zaveďte tvrdé kontroly. Na základě zhodnocení rizik zvažte, jaké procesy a kontroly můžete uplatnit k jejich minimalizaci. Vyhovují ty, které již máte? Rychle odhalte případné mezery. Ani v obtížné finanční situaci se nevyplatí šetřit na kontrolách.

- Důvěřujte, ale prověřujte. Monitorujte provádění kontrol s největším důrazem na nejkritičtější rizika. Nezacházejte s lidmi jako s potenciálními zločinci, dejte jim však vědět, že je sledujete.

- Dojde-li k podvodu, jednejte rozhodně. V případě, že k podvodu i přesto dojde, je na místě efektivní vyšetřování a následné kroky. Podvod je špatný sám o sobě, neadekvátní reakce však problém ještě prohloubí. Zapamatujte si, že jasná reakce vyšle jasný signál do budoucnosti.

-kk-

Zdroj: Financeweek.co.uk - britský portál věnovaný financím
Zobrazit přehled článků ze zdroje Financeweek.co.uk