Jak objevit (a vyřešit) příčiny minulých firemních neúspěchů

Ilustrační snímek

Neúspěch by neměl být synonymem vašeho podnikání za poslední rok. Pokud se vám však zdá, že rok 2013 nepřinesl pro váš business nic dobrého nebo byl náročnější, než jste očekávali, je nutné analyzovat, co se přesně stalo a jak se tomu (pokud možno) příště vyhnout. Server Business 2 Community připravil návod, jak zrekapitulovat předcházející období, analyzovat rizika a poučit se z nich.

Zdroje problémů

1. Vaše firma vám přerostla přes hlavu. Mnoho podnikatelů se domnívá, že jejich úspěch je definován rychlostí růstu. Avšak expanze, která nestojí na pevných základech, může velmi rychle způsobit velké problémy celé firmě a její struktuře.

2. Máte nápady, ale chybí vám plán. Chrlit myšlenky je pro vizionáře snadné. Mnohem horší je snažit se razit nápad bez předchozího zvážení všech možných důsledků. Pokud je myšlenka natolik úžasná, poradí si i bez plánu. Obvykle to ale nefunguje.

3. Máte nápady, ale chybí vám kapitál. Potřebujete peníze, abyste mohli vydělávat peníze. Někdy ale podniky vůbec nechápou, kolik financí jejich úsilí může stát. Myslíte i na rezervy?

4. Management selhal. Špatné manažerské řízení je jedním z nejčastějších případů neúspěchu. Jednou chybí zkušenosti, podruhé správné schopnosti, jak se potázat se situací. Jak máte sehraný váš tým?

5. Komunikace je špatná. Ať už směrem dovnitř anebo navenek vůči zákazníkům. Selže-li komunikace, je vždy zle. Může vás to stát firemní kulturu i poškození reputace zejména v době sociálních sítí.

Jak se z toho poučit?

Zdroje možných neúspěchů jste už pravděpodobně odhalili. Mnohdy je to poměrně snadné. Není však čas ukazovat prstem anebo věnovat všechnu energii minimalizaci negativních dopadů selhání. Je čas se poučit ve prospěch budoucího fungování firmy. Zkuste si položit následujících pár otázek, které vás mohou nasměrovat k dalšímu rozvoji.

Dochází k posilování nebo rozřeďování vašeho obchodního jména?

Chybí vašemu týmu zkušenosti nebo znalosti v určité oblasti?

Vychází vaše podnikání stále z firemního poslání?

Máte seznam činností, které by měly fungovat a pokud nefungují, víte proč?

Je zde lepší příležitost jak financovat váš business?

Jste si jisti, že máte správné lidi na správných místech?

Není lepší začít znovu?

Poslední otázka je nejhorší k zodpovězení. Možná jste již ušli dlouhý kus cesty a minimálně jste nechali velké úsilí na vybudování toho, co již máte. Každopádně zkuste se zamyslet, jestli alespoň některou z vašich aktivit není možné realizovat jinak.

Ujistěte se, že jste zmapovali všechny vaše minulé nedostatky, ale i možné slabiny, které by v blízké budoucnosti mohly selhat. Klíčové jsou i podrobnosti. Pokud například strategie na Facebooku nefunguje, možná budete muset investovat čas, energii i finance do mnohem robustnější nebo zcela jiné strategie na sociálních sítích. Zkuste si všechny slabiny i jejich možná řešení vizualizovat včetně možných dopadů. Pomůže vám to lépe si utřídit myšlenky.

Jak byste zhodnotili váš business za rok 2013?

-bn-

Zdroj: business2community.com - online komunita pro manažery a podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje business2community.com