Pokud si kladete otázku, zda se dá změřit efektivita vůdcovství, vyzkoušejte měření podle následujících kritérií:
- Měřte spokojenost zaměstnanců. Dobrý vůdce dokáže ze svých lidí dostat to nejlepší. Znamená to přidělovat jim správné pozice, umět projevit uznání, podporovat kreativitu a iniciativu a vážit si zpětné vazby.
- Měřte produktivitu a kontrolu kvality. Spokojenost zaměstnanců jde ruku v ruce se zvýšenou produktivitou a kvalitou práce.
- Sledujte celkovou výkonnost firmy. Bez ohledu na ekonomickou situaci dokáže dobrý vůdce vést svou obchodní jednotku co nejziskovějším směrem. Zároveň by měl dosáhnout zvýšení celkové spokojenosti zákazníků.
- Žádejte o zpětnou vazbu. Další, tentokrát přímá cesta ke zjištění efektivitu vůdcovství vede přes zpětnou vazbu jeho podřízených i nadřízených. Můžete využít anonymních dotazníků, aby dotázaní neměli obavy uvést svůj skutečný názor.
- Zhodnoťte postoj vůdce k jeho zaměstnancům. Všímejte si, jak je dostupný, jak poslouchá a jak se dokáže poučit na základě nových zjištění. Měl by umět delegovat úkoly a odpovědnost, podporovat iniciativu a uznat hodnotu svých lidí.
- Proveďte hodnocení sebe sama. Samotný vůdce by se měl ptát sám sebe, zda má jasnou vizi a plán, jak jí dosáhnout, jak se vyrovnává s neúspěchem a problémy, zda dokáže přiznat chyby a převzít odpovědnost a efektivně organizovat své lidi.
-kk-