Inovace klíčového produktu (1/2): Jak prodat plechovku barvy draho

Když se řekne inovace, většina lidí si představí úspěšné firmy jako UberAirbnb či Amazon, které přišli s něčím velkým a zcela novým.

David Robertson, profesor zabývající se oblastí provozu, informací a rozhodování na obchodní škole Wharton, však tvrdí, že inovace mají širší záběr než jen hledání radikálně nových způsobů podnikání, které změní celá tradiční odvětví, nebo postupné vylepšování současných produktů. 

Existuje také druh inovace, který se zaměřuje na to, jak stávající produkty více zatraktivnit.

Ilustrační snímek

Ve své knize The Power of Little Ideas: A Low-Risk, High-Reward Approach to Innovation (Síla malých nápadů: Přístup k inovacím přinášející vysoké zisky a nízké riziko) Robertson popisuje velmi užitečný koncept inovace, který může být použit v mnoha firmách.

Inovujte kolem hlavního produktu

Robertson začíná příběhem. Vypráví, jak se zajímal o to, proč mu řemeslník, kterého si najal na vymalování domu, navrhl použít barvu, která byla dvakrát dražší než barva od konkurenční firmy. Obě barvy přitom byly podle hodnocení populárního spotřebitelského časopisu stejně dobré. Navrhl tedy řemeslníkovi použít levnější barvu. Dostalo se mu však odpovědi, že použitím této barvy by se celková cena díla zvýšila, protože barva samotná tvoří jen asi 15 % celkových nákladů.

Robertson totiž nevěděl, že dodavatel, který prodával dvakrát dražší barvu, poskytuje malířům mnohé další služby. Konzultant v oblasti barev malířovi pomohl vybrat správný druh a odstín barvy. Navíc malířovi dodá to, co bude zrovna potřebovat a také si zpět vezme materiál, který by třeba zbyl.

Tento dodavatel plechovek s barvou si tedy velmi dobře uvědomoval, kdo vlastně jsou jeho zákazníci. Jsou to drobní podnikatelé, řemeslníci, malíři. Není to tedy o výrobku samotném, jde o inovace kolem tohoto hlavního produktu. Právě ony nakonec hlavní produkt činí mnohem cennějším a žádanějším.

Kniha

Robertson, David: The Power of Little Ideas: A Low-Risk, High-Reward Approach to Innovation, Harvard Business Review Press, Boston, květen 2017, 256 s.

-jk-

Zdroj: Knowledge@Wharton - odborný portál přední světové obchodní školy Wharton při University of Pennsylvania
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge@Wharton

Články v sérii

Aktuální

Inovace klíčového produktu (1/2): Jak prodat plechovku barvy draho

Aktuální

Inovace klíčového produktu (2/2): 4 kroky k úspěchu