Ego a špatná rozhodnutí

Než čtenář dočte přibližně dvoustránkový článek, dojde jen v USA k uzavření 46 firem a 3 další ohlásí bankrot. Na konci dne pak skončí celkem 2 100 firem, a za dva roky tak vzroste nezaměstnanost na dosud nejvyšší hodnotu 2,6 milionu pracovních míst. Otázkou zůstává, proč tomu tak je. Podle článku je na vině ego, lenost v uvažování a politikaření managementů firem.

Ego ve firmách skutečně řídí téměř jednu třetinu všech podstatných rozhodnutí. Přitom, jak lidé pracují společně, můžeme pozorovat tři základní projevy obětování skvělých myšlenek a nových pohledů ve prospěch osobních agend:

- Zaměstnanci se místo toho, aby se soustředili na skutečné problémy zajímají spíše o prosazení vlastní osoby za každou cenu.
- Má-li někdo opačný názor, zaměstnanci se stávají defenzivními. Namísto argumentace se zatvrdí, čímž chtějí dokázat, že mají pravdu.
- Zaměstnanci namísto projevování iniciativy při řešení skutečných problémů pouze očekávají uznání.

Proti egu lze bojovat jen pokorou, nezajímat se jen o sebe, ale i o druhé. Neukazovat tedy jen vlastní dokonalost, nechovat se defenzivně a nečekat jen uznání. Článek v této souvislosti vtipně navrhuje zřízení funkce vedoucího kuriozit (chief curiosity officer), jehož úkolem by bylo šířit po firmě zvídavost a klást zaměstnancům hlubší otázky. Zaměstnanci by se díky němu měli vymanit z kultury ega, politikaření a funkčního přemýšlení, aby tak dosáhli intelektuální svobody a mohli lépe uvažovat.

**Datum vydání:** X/2003
Zdroj: Destination KM - strategické informace o správě znalostí pro transformace podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Destination KM