Co podporuje pomluvy a jak je potlačit?

Bezdůvodné pomluvy může šířit široko daleko kdokoliv – naštvaný zákazník i samotný zaměstnanec. Nemůžete jim zcela zabránit, ale můžete se s nimi naučit pracovat.

Enver Yücesan, Professor of Operations Management z INSEAD, společně s týmem zkonstruovali model, který umožňuje zanalyzovat vliv individuálních sociálních interakcí v komunitě na šíření pomluv a pověstí na úrovni populace. Zjednodušeně vyhodnocovali, jak snadné je přesvědčit publikum, aby změnilo svůj osobní postoj a uvěřilo fámám.

Výsledky ukázaly, že jednotlivci, bez ohledu na to, jak jsou do té doby známí nebo populární v komunitě, budou v šíření efektivnější, pokud tak činí energicky a s razancí. Tuto skupinu výzkumníci nazvali „sociální pumpy“. Opakováním stejných dezinformačních sdělení na různých platformách sociálních sítí dokázali ovlivnit v experimentu masy. Sociální pumpy však mohou fungovat i v pozitivním duchu a pomoci fámy rozptýlit.

Dozvuková komora

Nečekaným zjištěním ve studii je, do jaké se míry váží počáteční názory lidí v diskuzi na sociálních sítích na výsledky šíření pověstí. Když se zhruba stejný počet lidí přihlásí ke dvěma nebo více odlišným názorům a poté jsou vystaveni konkurenčním názorům, populace se velmi pravděpodobně polarizuje. Lidé se spíče přiklánějí k novým informacím, které odpovídají jejich světonázoru, pokud se energicky šíří v komunitě. Mají tendenci spíše svůj osobní pohled projevit a přiklonit se ke konkrétnímu tvrzení.

Výzkum naznačuje, že šíření fám pocházejících od původně nenápadného zdroje by mohlo mít pro společnosti nepřiměřeně velký dopad. Například společnost Pepsi zaznamenala propad cen akcií v roce 2016 poté, co příznivci Donalda Trumpa vyzvali k bojkotu jejích produktů kvůli vykonstruovaným protitrumpovským komentářům připisovaným tehdejšímu šéfovi Pepsi Indrovi Nooyiovi.

Asi nejvíce znepokojující zjištění je, že falešné fámy přežívají ještě dlouho po odhalení pravdy. Jedním věrohodným vysvětlením je příliš vysoký práh menšiny pro změnu názoru. Mohou zůstat v „ozvěnových komorách“ podobně smýšlejících skupin.

To nejlepší, co tedy můžete udělat proto, abyste zabránili šíření pomluv, je potlačit je hned v zárodku a s notnou dávkou razance. Jinými slovy, najímejte lidi, kteří jsou zdatní v sociálních sítích, jsou ochotní sledovat online diskuse a rychle vytipovat potenciální problémy, jakmile se objeví. Pak, stejně jako se šíří zvěsti, přejděte do diskusních vláken a zveřejňujte podrobné odpovědi doplněné údaji a důkazy. Dělejte tak kontinuálně, abyste si udrželi dlouhodobý pozitivní dopad.


-bb-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge