Co na sebe?

Po pracovnících v mnoha odvětvích se zřejmě bude opět vyžadovat formálnější odívání. Řada mladších pracovníků nikdy nepoznala tuto formu „tyranie“.

Většina lidí stejně preferuje v zaměstnání formální styl, tvrdí, že jsou produktivnější a vyzařují profesionálnější auru. Podle jistého průzkumu tvrdilo 60 % mužů, že by si dobrovolně zvolili nosit do práce velice kvalitní, na míru šité obleky. Také zjistili, že prodej takovýchto obleků vzrostl v USA o 19 % v 1. polovině roku 2004 (za stejné období roku 2003 byl zaznamenán pokles o 11 %).

Někteří zaměstnavatelé uvažují o zrušení „neformálních pátků“, kdy se zaměstnancům povoluje nosit méně formální oděv a odůvodňují to tím, že klientovi je jedno, jaký den v týdnu je.

Pozor na to, co „prodáváte“
D. Parentová, profesionálka v oblasti odívání, byla oslovena velkou automobilkou, s tím, že příliš mnoho jejich zaměstnanců (hlavně žen) se obléká provokativně, včetně takových, kteřé jsou ve styku s klienty. „Manažeři se obávali, že namísto prodávání kvality a důvěryhodnosti prodávají sex,“ říká Parentová.

Po jisté prezentaci si prý v jiné firmě klient stěžoval, že nikdo z týmu neměl oblek. Může být trochu rozporuplné, když přednesete dokonalou prezentaci, ale jako prezentující nevypadáte příliš vábně.

Tipy
Vědět vždy, co je a co není vhodné, není snadné, zvlášť když existuje tolik pravidel a interpretací. Součástí problému je to, že jasné a snadno pochopitelné vysvětlení toho, co je „méně formální“ oblékání, je ve firemních předpisech vzácné.

Je zřejmé, že tato záležitost je trochu větším oříškem pro ženy, neboť mají mnohem širší možnosti jak v oblečení, tak v doplňcích, a tudíž i větší šanci udělat nějakou tu nepatřičnost.

Ať už jsou vaše firemní pravidla v tomto ohledu jakákoliv, následné rady jsou klíčové pro udržení profesionálního image:

- Buďte moderní – ale nevažte se na trendy. Přestože „retro“ může v některých kruzích být velice „in“, pracovní oděv v tomto duchu nebude asi příliš budit důvěru. Být moderní nemusí nutně znamenat, že se budete držet všech trendů.

- Dotáhněte to. Oblečení, které dobře nesedí, může strhávat pozornost vašeho publika. Nemusíte mít oblek zrovna na míru, ale ne každému se vždy daří koupit stoprocentně padnoucí oblečení, takže investujte alespoň do dodatečných drobných úprav, například zabrání v pase, nebo zkrácení nohavic.

- Pozor na „maličkosti“. I když budete odraz dokonalosti, přehlédnete-li takový „detail“ jako nevhodnou obuv nebo pásek, můžete vše zmařit. Muži často nedotáhnou boty, nosí levné nebo neudržované.

Přemýšlejte o svém oděvu jako přemýšlí někdo, kdo staví dům: Začněte s dobrým základem a pak na něm stavte.

- Méně je více. Zbavte se 80 % oblečení, které téměř nenosíte. Tím, že se donutíte k tomuto kroku, si ulehčíte každodenní dilema a výběr.

-av-
Zdroj: Presentations - informace o technologiích a technikách efektivní komunikace
Zobrazit přehled článků ze zdroje Presentations