Noví i zkušení manažeři zjišťují, že dát zaměstnancům odpovědnost nestačí. Je třeba naučit se vytvářet firemní kulturu odpovědnosti. Studie American Management Association ukázaly následující potřebné kroky.
- Naslouchejte nápadům svých zaměstnanců. Ještě důležitější je určit, jak je lze uvést do praxe.
- Ukazujte důvěru v zaměstnance. Pokud se budete chovat tak, že od nich očekáváte, že budou dělat svou práce co nejlépe, budou se snažit překonat vaše očekávání.
- Ukažte zaměstnancům skutečný stav věcí. Vyhněte se firemní hantýrce. Zaměstnanci potřebují být informovaní.
- Pomozte zaměstnancům vyrovnat pracovní a osobní potřeby. Přijměte skutečnost, že vaši zaměstnanci mají život i mimo kancelář. Práce přesčas například může být někdy nutná, neměla by však být měřítkem výkonnosti nebo povinností.
- Nabídněte příležitosti pro celoživotní vzdělávání. Čím lépe budou vaši zaměstnanci vyškoleni, tím větší jim lze svěřit odpovědnost a mohou prokázat větší autoritu.
- Propagujte otevřenou komunikaci. Ukažte zaměstnancům, že považujete sebe i je za součást týmu – což znamená, že s nimi budete sdílet to, co se dozvíte od vyššího managementu.
- Nepřikrášlujte špatné zprávy. Zaměstnanci budou pravděpodobně znát pravdu. Pouze byste přišli o jejich důvěru.
- Podporujte přiměřené riskování. Dejte zaměstnancům najevo, že nebudou trestáni za to, když se něco nepovede. Chyby společně analyzujte, aby se již neopakovaly.
- Prosazujte autonomii. Nabízejte spíše rady, než abyste dávali příkazy.
- Oceňujte úspěch. Když zaměstnanci splní nebo překročí požadavky, oceňte to veřejně. Uznání podporuje dobrou vůli.
- Propojte odměny s organizačními cíli. Odměny by měly pozitivně posilovat správné chování a snižovat frekvenci nežádoucí výkonnosti.
-kk-