4 kroky k úspěšné prezentaci

Z veřejného vystupování má řada lidí strach. Obává se, že bude vypadat špatně, budou ji kritizovat a odmítat nebo přijde o obchodní příležitosti a přátele, protože zapomene, co chtěla vůbec říci. Při přípravě řeči nebo prezentace volí metodu učení nazpaměť. Ta však vyžaduje mnoho energie, vytváří zbytečný stres a často bývá zkázou celého snažení. Zapomíná se při tom také na neverbální signály, které působí na publikum daleko více než obsah odříkávaných slov.

Z obavy o zapomenutí řeči si také píšeme poznámky. Když se však držíme poznámek, nemáme dostatek prostoru pro oční kontakt s posluchači a stojíme na jednom místě, což poškozuje neverbální složku prezentace. Nejdůležitější je znalost tématu, kterou publikum podvědomě pozná. Pokud budete některé poznámky skutečně potřebovat, věnujte jim jen malou pozornost.

- Víte, o čem mluvíte? Při přípravě jakékoli prezentace musíte znát svou firmu, její produkty a aktuální situaci. Když nebudete vědět, o čem mluvíte, vyjde to najevo a nepomohou vám žádné prezentační triky.

- Určete si několik základních bodů. Dobrý řečník si nepřipravuje více než tři nebo čtyři body, které by chtěl, aby si posluchači z prezentace odnesli. Tradiční schéma říká říci posluchačům, o čem budete mluvit, pak o tom mluvit a nakonec to shrnout. Pomůže při tom vyprávění příběhů, na nichž ilustrujete svůj výklad.

- Vytvořte vizuální poutače. Ujasněte si, o čem budete hovořit a promítněte tyto body i do vizuální podoby v prostoru, kde budete mluvit. Když například budete mluvit o svobodě, vyvěste vlajku. Chcete-li mluvit o zvyšování zisků, dokreslete to reálným balíkem peněz.

- Relaxujte, bavte se a buďte smi sebou. Lidé nejlépe přijímají ty, kteří na ně působí přirozeně. Pokud se na prezentaci patřičně připravíte, budete moci být sami sebou a ukázat, jak věříte tomu, co říkáte.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How