Veletrh Věda Výzkum Inovace: Učme se být chytřejší než umělá inteligence

Vytisknout

Veletrh Věda Výzkum Inovace

Nejnovější a nejmodernější multifunkční pavilon „P“ brněnského výstaviště poskytne na tři dny zázemí lidem a institucím, kteří mají v rukách naši budoucnost. Ve dnech 15.–17. května 2018 se tu sejdou nejen špičkoví vědci, vynálezci, výzkumníci a inovátoři, ale také studenti, akademici, zástupci firem a klíčoví představitelé institucí veřejné správy. To vše pod hlavičkou 3. ročníku akce s názvem Veletrh Věda Výzkum Inovace (VVVI).

Veletržními prostory budou po tři dny rezonovat témata jako biotechnologie, e-mobilita a dopravní systémy budoucnosti, digitální ekonomika, 3D tisk, robotika, virtuální realita a další obory klíčové pro 21. století. Nebýt u toho je jako nenastoupit na vlak do stanice Svět zítřka.

Středem všeho však zůstává člověk, proto je celý jeden den doprovodného programu veletrhu věnován otázkám, které se člověka týkají v těchto souvislostech. Narůstající vliv nových technologií, pokročilých materiálů, digitalizace a obecně tzv. čtvrté průmyslové revoluce, vyžaduje odpovídající změny i v sociální oblasti a zejména pak vzdělávání.

Program VVVI 2018

Jen změna ve vzdělání může udělat naše děti konkurenceschopnými strojům. Do roku 2030 změní roboty 800 000 pracovních míst. Pokud my nezměníme způsob výuky, během 30 let budeme mít problémy. Musíme přestat soutěžit se stroji, porazí nás, jsou chytřejší. Učitelé musí přestat učit znalosti, musíme učit něco výjimečného, co stroje nemají. Hodnoty, důvěru, nezávislé myšlení, týmovou práci, starost o druhé, to jsou věci, které naučené znalosti nevytvoří. Proto se děti musí věnovat sportu, hudbě, výtvarnému umění – to jsou věci, které nás odliší od robotů. Vše, co chceme učit, nás musí odlišovat od strojů,” prohlásil čínský miliardář Jack Ma na letošním Světovém ekonomickém fóru v Davosu.

Model postavený na předávání znalostí kolabuje v mnoha oblastech, kde věda a vývoj uhání rychleji, než je možné zanášet aktuální obsah do učebnic. Navíc ve chvíli, kdy mladí lidé opouštějí školní lavice, jejich znalosti jsou využitelné již pouze omezeně. Vidět je to již mnoho let zvláště v ryze praktických oblastech lidské činnosti jako je IT, vedení lidí, (intra)podnikání apod. Zde zjevně musí hrát aktivnější roli organizace, kde se dané činnosti skutečně realizují, aby lidem poskytly dovednosti a kvalifikace, které potřebují k účasti v digitální ekonomice.

Platforma pro propojení vědecko-výzkumné sféry s podnikatelskou praxí

Na nás všech, a to nejen na třetím dnu Veletrhu Věda Výzkum Inovace, bude hledání a ověřování tolik potřebných nových modelů pro vzdělávání, ať už slibně se rozvíjející mezisektorovou spolupráci mezi státem a podniky nebo vývoj inovací jako např. kariérních center ve firmách.

O mimořádnosti konceptu, který z VVVI dělá nejrychleji rostoucí veletrh v ČR, přitom jasně hovoří čísla: loni nabídl 5 tematických konferencí, prezentace 63 odborníků z výzkumné, podnikatelské a veřejné sféry, 39 seminářů a workshopů a přilákal téměř 150 vystavovatelů a bezmála 4 000 návštěvníků. Loňský ročník přinesl výrazné navýšení počtu vystavovatelů i návštěvníků a stejný trend očekávají pořadatelé i letos.

Veletrh probíhá pod záštitou Karlovy univerzity, Akademie věd i ministerstev. Odborným garantem veletrhu je Hospodářská komora ČR.

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace