Základy delegování (nejen) pro začínající manažery

Řada manažerů se domnívá, že svou produktivitu prokáží tím, že budou dřít do úmoru i deset, dvanáct hodin denně. Produktivita ale nestojí na počtu odpracovaných hodin. Váš výkon stojí na tom, zda si dokážete efektivně vybírat činnosti, které stojí za váš čas a máte na ně schopnosti. Zbytek se naučte delegovat.

Server The Muse publikoval čtyři základní tipy, jak zlepšit své delegovací schopnosti a zbavit se tak činností, ve kterých nemáte tak úplně odbornost, nebo vás ani nebaví.

1. Nastavte hmatatelné cíle

Dejte jednotlivým zaměstnancům v týmu prostor, aby oni sami mohli hledat cesty a činit dílčí rozhodnutí. Tip pro vás: Udělejte si seznam cílů a úkolů, které musíte za daný den, týden, měsíc či rok s týmem dosáhnout. Nezůstaňte však jen u toho. Specifikujte konkrétní výstupy, které definují požadovaný výsledek. Můžete navrhnout cesty, kterými je možné výsledku dosáhnout. Nechte však také prostor ostatním v týmu, aby hledali vhodné způsoby práce. Bojíte-li se výsledku, můžete navíc zorganizovat pravidelné, například týdenní, setkání s každým v týmu, abyste měli přehled o průběhu práce.

2. Začněte s malými úkoly

Delegování není babysitting. Oprostěte se konečně od myšlenky, že jen vy to uděláte nejlépe. Máte-li obavy, začněte tím, že nejprve svěříte pouze dílčí část úkolu nebo méně náročnou činnost. Stejně jako v prvním kroku, nechte své lidi uvažovat nad vlastním řešením úkolu a neurčujte jim jedinou možnou cestu (není-li zbytí). Postupně náročnost nebo příděl úkolů zvyšujte.

3. Hotový úkol ještě neznamená dobře odvedenou práci

Máte-li strach z delegování, a tudíž si většinu úkolů zpracováváte sami, zamyslete se nad návratností každého z nich. Nemůžete logicky stíhat vše, proto je dobré se osobně zaměřit na úkoly, který mají vysokou návratnost a tedy i dopad na další podnikání nebo výsledky. Úkoly, které nemají takový dopad do podnikání, můžete svěřit někomu jinému a uvolnit si tak ruce.

4. Zvykněte si na delegování

Manažeři, kteří úspěšně zvládají delegování, automaticky přiřazují konkrétní úkoly ostatním v týmu. Máte-li asistentku, zpřístupněte jí svůj kalendář nebo jiné složky. Má vyzkoušené některé osvědčené metody pro efektivní práci nebo zná aplikace, které za tímto účelem fungují? Výborně. Nechte ji vykonávat její organizační práci.

Nezapomeňte, že důvěra, kterou v tým a jednotlivce vkládáte, se vám vrátí a pomůže utužit vaše vzájemné vztahy i zodpovědnosti lidí vůči přiděleným úkolům. Postupně tím budete nejen efektivnější, ale budete se moci skutečně věnovat na maximum činnostem, které vás ve vaší práci baví a dobře se v nich orientujete.

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse