Umíte delegovat práci na své zaměstnance?

Přenést zodpovědnost za důležité úkoly na zaměstnance je jednou z nejsložitějších věcí, se kterou se mnoho lídrů potýká. Udělat to ale musíte. Jaké jsou nejčastější výmluvy manažerů, aby nemuseli čelit rozhodnutí o přidělení odpovědností? Na tuto otázku odpovídal server Smart Blog ve svém nedávném článku.

„Všichni toho mají tolik, nechci je přetěžovat.“

Velmi populární výmluva, která však překvapivě může manažera i podřízené činit nešťastnými. Zaměstnanci by možná velmi rádi plnili různorodější nebo i náročnější úkoly, které jim přinesou tolik důležité nové zkušenosti. Pomozte jim stanovit priority a nalézt čas na úkoly, které byste jim mohli svěřit, ale neděláte to.

„Raději si vše udělám sám.“

Je to přeci jednodušší než někomu něco vysvětlovat nebo ne? Možná je to pravda, je to přeci jen náročnější někoho učit plnit jisté úkoly. Od vás, manažera, se ale očekává, že svůj tým budete také rozvíjet a vzdělávat. Investujte tedy čas do vzdělávání lidí v linii pod vámi, kteří pak mohou získané znalosti přenášet dále. Budete mít tak čas na mnohem důležitější a náročnější úkoly.

„Nikdo to neumí zpracovat tak jako já.“

Možná. Máte jistě zajímavé schopnosti a zkušenosti, proto také jste o příčku výš než vaši zaměstnanci. Každopádně pokud nepřipustíte možnost, že někdo přeci jen může být natolik schopný, aby i jeho výsledky byly přesvědčivé, nemá cenu, abyste dále v této práci pokračovali. Dejte svým lidem šanci.

„Dostal jsem za úkol to zpracovat sám.“

Víte to určitě? Řekl vám váš nadřízený, že si výslovně přeje, abyste úkol vyhotovil vy sám? Ne? Zeptejte se. Možná budete překvapeni, že více než o vaši individuální práci stojí o prokázání vašich schopností delegovat práci na druhé a vést jejich rozhodování.

„Moji lidé tu práci nezvládli.“

Zkoušel jste delegovat práci na své zaměstnance, ale z nějakého důvodu výsledek nebyl příliš uspokojivý. Možná, že skutečně máte v týmu nekompetentního člověka. Není to ale jen tím, že vaše zadání nepochopil? Co když jste vaše očekávání nastavili příliš vysoko? Nezapomněli jste na průběžný koučink a monitorování jeho výkonu? A co někdo další v týmu? Není schopnější?

„Nechci se té práce vzdát.“

Toto je asi nejhorší argument. V takovém případě zřejmě nestojíte o status skvělého lídra a budete muset své křeslo zřejmě nechat někomu jinému. Pokud přístup nezměníte, lidé pod vámi ztratí chuť do práce, neboť jejich přísun pracovních aktivit bude velmi monotónní. I oni potřebují výzvy.

Vytáhněte hlavu z písku a rozhlédněte se kolem. Zapojte své zaměstnance do náročnějších úkolů a naučte se všichni společně fungovat jako jeden tým.

Máte také nějakou vlastní výmluvu?

-bn-

Zdroj: SmartBlogs.com - síť odborných blogů
Zobrazit přehled článků ze zdroje SmartBlogs.com