Otestujte svou produktivitu

Existuje více než jeden způsob výpočtu maximální produktivnosti pracovníka na základě faktorů, jako jsou přirozené schopnosti, dlouholeté zkušenosti nebo motivace. Koučka Elizabeth Grace Saundersová, která se zaměřuje na oblast time managementu, používá termín „dostatečně produktivní” ve smyslu splnění pracovních požadavků při maximálním úsilí.

Ilustrační snímek

Abyste mohli sami posoudit svou produktivitu, vytvořila Elizabeth Grace Saundersová vývojový diagram, který je podrobněji popsala v nedávném článku pro Harvard Business Review.

1. Plním očekávání?

Pokud jsou požadavky na vaši práci jasně definovány například v podobě cílů a termínů, je tato otázka hodně jednoduchá. Na některých pozicích může být odpověď méně jasná, nadřízený by vás měl nicméně informovat, zda se potřebujete zlepšit.

Odpovíte-li na tuto otázku ano, nemáte problémy s produktivitou. Pokud je odpověď ne, přejděte k další otázce.

2. Jsou tato očekávání má vlastní, nikoli požadavky ostatních?

Máme-li sami na sebe vysoké nároky, může to být silným prostředkem sebemotivace. Pokud však skončíte tak, že pracujete více hodin, než je zdravé, a jste neustále ve stresu, měli byste svůj přístup upravit - zvláště pokud po vás nikdo nepožaduje výkony na tak vysoké úrovni.

Odpovíte-li na tuto otázku ano, opět nemáte problémy s produktivitou. Pokud je odpověď ne, přejděte k další otázce.

3. Řídím si svůj čas sám a využívám zdroje pro zvýšení produktivity?

Time management znamená schopnost organizovat svůj čas a určovat si prioritní úkoly bez toho, abyste se nechali rušit například osobními e-maily nebo sociálními médii. Zdroje pro zvýšení produktivity jsou nástroje, které napomáhají efektivitě práce, jako jsou například seznamy úkolů, filtry elektronické pošty či schopnost delegovat úkoly.

Odpovíte-li na jednu nebo obě části této otázky ne, vaše produktivita není taková, jaká by mohla být.

Co dál

Je-li vaše osobní produktivita tak dobrá, jak jen může být, a přesto se vám stále nedaří plnit očekávání nadřízených, zkuste si popovídat se svým přímým nadřízeným o úpravě své pracovní zátěže. V první řadě však Elizabeth Grace Saundersová doporučuje pokračovat ve zdokonalování dovedností v oblasti řízení času a produktivity, abyste během pracovního dne zbytečně neztráceli soustředění.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review