Ne každý kouč je profesionál

Koučink prožívá boom. Stále více lidí hledá ke svému rozvoji podporu odborníků. Kromě těch skutečných však své služby nabízí řada neprofesionálů, jejichž cílem je především zisk bez ohledu na to, že svým klientům mohou i uškodit. Hledání dobrého kouče může někdy připomínat ruskou ruletu. Pojmu kouč se používá často inflačně.

Existuje sice řada profesních sdružení koučů, které snaží stanovit určité standardy kvality, i za nimi se však může skrývat čistý kalkul, jehož cílem je zvýšení zisku a zlepšení jména. Profesor sociologie Stefan Kühl ve své studii o koučinku dochází k výsledku, že za šarlatány se vždycky považují ti druzí. Čím se však vyznačuje dobrý kouč, nikdo neříká.

Jak tedy poznat dobrého kouče? Wolfgang Looss, představitel německé koučinkové scény, doporučuje nejprve se informovat ve vlastním podniku. Řada firem totiž dnes s kouči spolupracuje. Kromě toho se můžete poptat přátel a kolegů. V každém případě musí mít kouč profesní zkušenosti a několikaleté vzdělání v poradenské oblasti.

Susanne Alwartová z poradenské společnosti Heinze+Alwart Beratung sídlící v Hamburku varuje před kouči, kteří slibují, že váš problém vyřeší během tří sezení. „Kouč je zodpovědný za metodu, ale ne za úspěch,“ zdůrazňuje Alwartová. Její klienti by proto měli zpracovávat nejrůznější úkoly i mimo sezení.

Kouč by měl nabídnout bezplatný a nezávazný předběžný rozhovor, při němž předloží svůj přístup a časový průběh. Stejně důležitý je důraz na rozličné metody. Ty mohou zahrnovat jak rodinnou terapii tak i neurologicko-lingvistické programy.

Koučink není psychoterapie. Cílem není člověka změnit, ale zlepšit jeho pracovní kompetence. Madeleine Leitnerová, členka profesního sdružení Deutscher Psychologen, však u kouče základní psychologické znalosti považuje za nutné. Jako příklad uvádí případ bankovního manažera, který chtěl kvůli frustraci opustit práci. Ve skutečnosti ale trpěl do té doby nerozeznanou depresí, kterou lehce napravila antidepresiva. Mnoho koučů by podle ní tyto příznaky nerozpoznalo, čímž by problémy klienta jen zhoršili.

-hp-

Zdroj: JobWare
Zobrazit přehled článků ze zdroje JobWare
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace