Jak může vděčnost podpořit inovace?

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Appreciative Inquiry (pozn. appreciative znamená vděčný) je metoda zavádění organizačních změn k rozvoji organizace a jejímu efektivnímu fungování. Myšlenky, které z procesu vzejdou, jsou výsledkem aktivní spolupráce všech, kteří se na úkolu podíleli. Aplikované nápady jsou zároveň uvedeny do procesu samotným týmem, který je vytvořil a schválil. Tento přístup se zcela liší od klasického řešení problémů. Nehledá jejich příčiny a řešení, nýbrž si cení všeho pozitivního, co procesy přináší, a hledá jejich inovativní zlepšení. Server Business Matters nabízí 5 způsobů, jak díky tomu to „vděčnému“ přístupu podpořit změny:

1. Objevte příčiny minulých úspěchů

Veďte týmovou diskuzi o tom, co se vám v minulosti společně podařilo a jak by se tento úspěch dal transformovat i na současný projekt. Kreativní uvažování je většinou stimulováno diskuzí začíná otázkou. Tak na co ještě čekáte?

2. Vyprávějte si příběhy

Diskuze pátrající po příčinách minulých úspěchů mnohdy vyvolají zajímavé a dosud nevyřčené příběhy k tématu, které podporují v dalším kreativním myšlení.

3. Využívejte generativní otázky

Generativní otázky by měly obsahovat zejména prvek novosti a překvapení. Měly by být zároveň něčím významné pro účastníky diskuze, aby mohli sdílet své pocity. Můžete také například požádat o nalezení všech pozitiv na zcela negativní situaci.

4. Mějte společný sen

Oprostěte se společně od současného a zaměřte se na budoucnost. Nemusíte zrovna vymýšlet, kde bude lidstvo za pár desítek let jako tvůrci sci-fi příběhů. Vytvořte si inspiraci, které se budete snažit poté v kratším horizontu docílit.

5. Začněte plnit společnou vizi

Na konci AI workshopu máte jasnou (jasnější) představu o cíli a hlavně plán. Jako manažer nyní musíte udržet soudržnost týmu, který by měl dostat povolení k uskutečnění plánovaných změn.

Metoda Appreciative Inquiry zní možná spíše jako optimistická pohádka opomíjející jakoukoliv negativní skutečnost. Zkuste však podpořit tvořivost vašich zaměstnanců pozitivními představami a sami uvidíte, kolik nápadů se skrývá v jejich hlavách. Optimistické myšlenky spíše povzbudí inovativní nápady.

-bn-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace