3 tipy pro lepší veřejná vystoupení

Většině vedoucích pracovníků chybí čas nebo zájem k tomu, aby jejich veřejná vystoupení dosahovala vysoké kvality. Článek se proto zaměřuje na tři rychlé kroky, jak zlepšit vaši příští řeč.

- Vystupte z pódia a vytvářejte vztah s publikem. Když stojíme na pódiu, jsme většinou příliš daleko od publika, což mu znemožňuje, aby s námi navázalo vztah na podvědomé úrovni. Učte se proto pohybovat. Chcete-li zdůraznit určitý bod, přibližujte se k publiku či konkrétní osobě. Chcete-li naopak zdůraznit přestávku nebo změnu tématu, pohybujte se směrem od publika. Tato jednoduchá choreografie vám pomůže lépe pracovat s pozorností, aniž byste museli zvyšovat hlas.

- Naslouchejte publiku. Možná si říkáte, že publikum by naopak mělo poslouchat vás, každá úspěšná komunikace však probíhá obousměrně. Jak tedy naslouchat publiku? Nejlepší způsob je zapojit do vystoupení pravidelné přestávky, kdy se zastavíte a požádáte o otázky či reakce. Pokud si necháte otázky až na úplný konec, může publikum zapomenout. Vždy čekejte na odpověď a naslouchejte celým tělem. Znamená to přestat dělat něco jiného, otočit se přímo k tomu, kdo mluví, a věnovat mu plnou pozornost.

- Několik minut před důležitým vystoupením se soustřeďte na své emoce. Řada vůdců se mylně domnívá, že leadership znamená nebýt emocionální. Představte si však úspěšné, charismatické lídry. Lidé na ně reagují díky jejich nadšení pro věc. Charisma vychází ze soustředění na silné, nakažlivé emoce, jako je radost, nadšení, ale i rozčílení.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review