Vyjednávání: Jak získat to, co chcete

Vytisknout

Schopnostem vyjednávat se člověk může naučit a zlepšovat se v nich. Prakticky je totiž používáte pořád – každý člověk má jiné hodnoty a vždy jde o to žít s ostatními v harmonii. Proto každý z nás někdy vyjednává, jen někdo více, někdo méně, někdo úspěšněji, někdo méně úspěšně.

Vnímání hodnoty je vždy subjektivní s ohledem na individuální potřeby jedince, a tedy i cena je stanovena na základě subjektivních pocitů. Vaše schopnost ji ovlivnit obvykle má zásadní vliv na váš úspěch v obchodě. Pamatujte, že téměř vždy lze získat lepší cenu. Vaším úkolem je zjistit jak.

Zeptejte se

Mnoho lidí se bojí zeptat, přitom přesně tohle je často nejjednodušší cesta k úpravě ceny. Požádejte o nízkou cenu při nákupu nebo vysokou, pokud prodáváte. Pak vyčkávejte. Otázku položte slušně, s očekáváním a optimismem. Nejhorším scénářem je odmítnutí, ale to přece nebolí.

Většinu cen někdo stanovil na základě představy, co by byl zákazník ochoten zaplatit. Jsou tedy subjektivní, a tudíž o nich můžete vyjednávat.

Hra na překvapení a zklamání

Ať je návrh ceny jakýkoliv, hrajte překvapené anebo zklamané. Vycházejte prostě z toho, že lidé cenu prostě nadhodí, proto máte na takové reakce nárok a mají smysl. Po chvíli se zeptejte, zda by se s tím nedalo ještě něco udělat. Pak dále vyčkávejte.

Poohlédneme se jinde

Nemusíte to zmiňovat přímo, ale z vašeho jednání by mělo vyplynout, že jste ochotni jít i jinam. Taková informace otřese sebevědomím prodejce a obvykle se pokusí cenu snížit.

 

Uvedené techniky je třeba trénovat při každé možné příležitosti. Ideálně v situacích, kdy vám na výsledku zase až tolik nezáleží. Takže například na trhu, při výběru stolu v restauraci, na menších mítincích v rámci vaší firmy apod. Vyjednávání je hra. Proto ji hrajte často a naučte se vyhrávat.

 

-th-

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com
Štítky: Kariéra
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace