Nevýhody práce na dálku a jejich řešení

Ilustrační snímek

Spousta lidí sní o práci z domova. Ti, kteří už tak pracují, vědí, že to má spoustu háčků. Jaké jsou hlavní nevýhody práce na dálku a jak je vyvážit?

  1. Obtížná komunikace. Když nejste v kanceláři, nemůžete se jen tak stavit na něco zeptat u vedlejšího stolu, ani neuslyšíte jen tak mimochodem drby od sekretářky šéfa společnosti. Takto vám snadno uniknou důležité informace. Musíte vynaložit více snahy, abyste si na pracovišti vytvořili dobré vztahy s kolegy. Ale pokud se na komunikaci s nimi skutečně zaměříte, určitě to je možné.
  2. Nemožnost kariérního postupu. I když splníte nebo dokonce překročíte stanovené cíle, firemní kultura často nepočítá s povýšením těch, kteří pracují z domova. Může se vám také stát, že budete dostávat pouze jednodušší úkoly, na jejichž základě by ani kariérní postup nebyl možný. Projevte své odhodlání tím, že si zajistíte pravidelné osobní návštěvy a věnujete dost času vybudování pozitivních osobních vztahů.
  3. Špatné vztahy. Práce na dálku je osamělá. Budování vztahů v blízkém okolí je pak mnohem náročnější. Lidé, kteří takto pracují, by si měli udělat takový program, aby se setkávali ještě s někým jiným než s televizními postavami. Kvalitní sociální vztahy umožňují produktivně fungovat online.
  4. Příliš náročný rozvrh. Lidé pracující na dálku mají často menší svobodu než ti, co chodí do kanceláře. Kdykoliv jsou u počítače, fungují i pracovně. Tím spíš to platí, pokud je mezi skutečným pracovištěm a dotyčným člověkem rozdílné časové pásmo. Práce z domova neznamená, že musíte něco nahrazovat a být neustále k dispozici. Právě naopak – takový přístup vede k syndromu vyhoření.  Vytvořte si pracovní dobu a té se držte. Pokud se vám to nedaří, pronajměte si pracovní místo v blízkém okolí, abyste oddělili práci a soukromí.
  5. Ztráta kultury. Svou izolací zmeškáte spoustu toho, co vaše kolegy spojuje. Pokuste se zůstat v kontaktu s firemní kulturou. Slavte úspěch přes sociální sítě, dejte si virtuální drink. Komunikujte nejen pracovně, ale i jen tak, pro zábavu. Buďte součást týmu.

Když pracujete z domova, měli byste ráno vstát a převléknout se z pyžama. Uvědomte si nástrahy své izolace a najděte správnou rovnováhu pro budování kariéry a zachování flexibilního pracovního rozvrhu.

-th-

Zdroj: U.S. News & World Report - americký web věnovaný vzdělávání, zdraví, financím a kariéře
Zobrazit přehled článků ze zdroje U.S. News & World Report