Jak se pozná dobrý vyjednavač?

Zpočátku je snazší uvědomit si chyby špatných vyjednavačů: Takoví lidé nenávidí odmítnutí, berou si ho osobně. S obavami proto volí buď defenzivní, nebo příliš měkké taktiky. Kromě toho neumožní druhému ventilovat své pocity, což je klíčem k pochopení jejich problému a nalezení přijatelného řešení. Špatní vyjednávači takové signály nevidí, protože neumí naslouchat.

Naopak dobří vyjednávači mají tyto společné rysy:

  • Dobře se připravují. Vědí, že lépe informovaná strana má lepší předpoklady vyjít z jednání úspěšně.
  • Jsou trpěliví. Většina ústupků se provádí v závěrečné fázi vyjednávání. Trpělivost je tedy na místě, je třeba začít jednat ve správnou chvíli.
  • Vědí, že žádná lhůta není pevná. Termíny se mohou přesouvat, měnit, či rušit. Pokud je tedy třeba ve spěchu dodržet určitý termín, není od věci prostě navrhnout jeho změnu.
  • Mají dobré znalosti. Lidé s určitou odbornou expertízou jsou při vyjednávání ve velké výhodě.
  • Mají charakter. Bez výjimky udělají to, co řeknou. Pokud se na něčem s protistranou dohodnou, nebudou se to následně pokoušet změnit.

 

-th-

Zdroj: BusinessBrief.com - americký informační portál o byznysu
Zobrazit přehled článků ze zdroje BusinessBrief.com
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace