Dobrý lídr chce slyšet, že dělá chyby

Manažeři o sobě často říkají, že jsou otevřeni zpětné vazbě, aby mohli stále zlepšovat své vůdcovské dovednosti. Praxe však ukazuje, že to rozhodně není vždy pravda. Vycházejí totiž zpravidla z hodnocení, které probíhá jen jednou ročně, a proto jsou jeho výsledky výrazně zkreslené oproti každodenní praxi.

Pokud se chcete opravdu dozvědět, jak vás podřízení vnímají jako lídra, formální hodnocení nestačí. Server Harvard Business Review přinesl následující tipy, jak získat upřímnou zpětnou vazbu a prohloubit důvěru mezi manažerem a jeho lidmi.

1. Zeptejte se

Vaši lidé by se neměli bát s vámi nesouhlasit a navrhovat jiná řešení. Žádejte je o to a dokažte svým chováním při přijímání kritiky, že strach opravdu není na místě. Při skupinových poradách i osobních setkáních se ptejte, co si myslí o vašich rozhodnutích, a zda by nebylo lepší udělat něco jiného.

2. Sledujte řeč těla

Jen skuteční mistři dokáží ovládat řeč svého těla tak, aby neprozradila, co si opravdu myslí a jak se cítí. Vaši lidé mohou záměrně mlčet, stačí však sledovat jejich obličeje a pohyb těla. Varovné signály kritického postoje zaměstnanců zahrnují především to, když se koukají do země nebo se zcela vyhýbají očnímu kontaktu, najednou ztichnou nebo zaujmou výrazně defenzivní postoj, i když se takto běžně nechovají.

Jakmile zaznamenáte takové signály, postavte se k nim čelem. Můžete se například rovnou na poradě zeptat: „Jak si mám vyložit vaše ticho?“ nebo „Mám pocit, že jsem řekl něco, s čím nesouhlasíte. Pomůžete mi to pochopit?“.

3. Hledejte více vysvětlení

Všichni máme tendenci interpretovat své chování v pozitivním světle. Zkuste se ale nad tím, co se děje kolem vás, zamýšlet v širších souvislostech. Hledejte více možných vysvětlení než jen to, že vy jednáte správně a ostatní rozumějí tomu, proč to děláte. Možná tomu tak úplně nerozumějí. Zároveň však k sobě nebuďte až příliš kritičtí. Nepochybujte automaticky o všech svých rozhodnutích.

4. Žádejte o upozornění na nevhodné chování

Dobrý lídr si je vědom svých slabších stránek. Někdo například reaguje příliš defenzivně, když je upozorněn na chybu. Někdo je příliš netrpělivý, když věci jdou pomaleji. Ať už jste jacíkoli, měli byste se znát. Na tyto své nedostatky byste také měli upozornit své spolupracovníky a požádat je, aby vás upozornili, pokud si zrovna neuvědomíte, že se nechováte správně.

Za nevhodné chování se nezapomeňte omluvit. Není to žádná slabost. Naopak posílíte důvěru svých lidí a zbavíte obě strany emočního napětí.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review