Bývalý ragbista Jan Dezort slaví úspěchy na poli výroby lamp, jeho startup získal loni ocenění v soutěži „Nastartuj se“

Před pár lety ještě vrcholový sportovec, dnes na prahu čtyřicítky vyměnil týmový souboj velkých ramen i šišatého míče zcela neplánovaně za individuální koníček, jehož základem je epoxidová pryskyřice, letité trámy a světlo. Jan Dezort je v Česku jediný, kdo vyrábí designové lampy z epoxidu v rámci své hlavní činnosti. A ve světě se pak řadí mezi TOP 10 producentů, jejichž design i výsledná kvalita produktů stojí za povšimnutí. Nicméně jeho úspěšnému životnímu restartu absolutně od nuly předcházel silný příběh, který může být pro ostatní motivací, stejně tak ponaučením z reálného života.

Jan Dezort

Jan Dezort nikdy nebyl typ kluka, který – jak se říká – se narodil s vrtačkou v ruce. Vystudoval střední školu ekonomického zaměření, a šroubovák vzal do rukou jen, když už oprava něčeho doma nesnesla odkladu. Jeho dravost zápasníka a velké vize ho po maturitě přivedly do světa byznysu.

Přesto se jako úspěšný podnikatel za pár let dostal úplně na dno. Neměl štěstí na lidi, kteří zneužili jeho důvěry a přivedli ho tak do obrovských dluhů. Musel skončit s podnikáním a prodat vše, co měl. Ze dne na den se tak stal bytostí bez práce i bez domova. Poslední nadějí mu byla chata od příbuzných u řeky, kam se uchýlil, aby přemýšlel, co s životem dál. Za necelé tři týdny bohužel přišel i o poslední osobní věci díky povodni, která tehdy danou oblast zasáhla.

Doba absolutního temna, vyhoření a beznaděje nabízela tenkrát Janovi rovněž i variantu, aby se vším skoncoval. Nicméně jedno ráno procitl jakýmsi osvícením. Odhodlal se vzchopit zpět na nohy, vypůjčil si nářadí a z odpadového dřeva se rozhodl vybudovat svůj nový svět.

Cestou pokusů a omylů při dřevo zpracování se mu dostal pod nos křišťálově čirý materiál, který má aktuálně velké ambice i popularitu v designovém světě. Transparentní pryskyřice (nebo-li epoxid) v kombinaci se dřevem ho zaujala natolik, že se z toho stala - jak sám říká - posedlost. Musel si ale o epoxidu dosti nastudovat. Například, že dokáže krásně stmelit a vytvrdit i velmi prohnilé dřevo. Ze začátku, aby se vůbec uživil, vytvářel různé produkty typu servírovacích táců či šperků dle poptávky.

Jan Dezort

Později se začal specializovat a tedy kreativně soustředit jen na lampy, které si díky dokonale vybroušené pryskyřici a integrovanému LED světlu různých odstínů zaslouží pro svou jedinečnost přívlastek „umělecká díla". Výroba jedné epoxidové lampy trvá přibližně měsíc. Jde o čistě ruční práci, kdy zlomová přírodní linie dřeva je nerušeně prodloužena pryskyřicí.

Různé efekty při zpracování epoxidu, ale rovněž designování spojů, by se daly přirovnat ke kouzlení. Vyžité trámy jsou ty nejpoptávanější a většinou pochází z demolic starých střech. A exotické dřevo pak z dovozu na přání. Není tedy v podstatě pro Honzu žádný problém vyrobit lampu či mini lampičku přesně dle specifikace zákazníka. Barevnost podsvícení lze měnit dle nálady přepnutím tlačítka na přidruženém kabelu, jenž ústí do elektrické zásuvky.

Fascinuje-li vás tedy pohled do rozžhavených plamenů v krbu, nebo pozorujete-li rádi kyslíkové bublinky v azurově modrém akváriu, stanete se určitě novým příznivcem nejen samotné pryskyřice, ale i něžně nasvícených ikon, které vznikají v rukách tohoto bývalého ragbisty. Romantika tedy zaručena a co kus to originál!

Stojí určitě taky za zmínku, že v minulém roce získal Honza ocenění veřejnosti za svůj netradiční startup v soutěži „Nastartuj se“ organizované Komerční bankou. A co má společného značka DEZWOOD s epoxidovými lampami? Za prvé jeho příjmení Dezort a za druhé Wood z anglického názvu pro dřevo. 

V České republice je Jan Dezort jediný, kdo vyrábí designové lampy z epoxidu v rámci své hlavní činnosti. A ve světě se pak řadí mezi TOP 10 producentů, jejichž design i výsledná kvalita produktů stojí za povšimnutí. Nicméně jeho cílem je dostat kouzlo epoxidových lamp více do povědomí veřejnosti u nás i v zahraničí. Rád by si taky postavil prostornou dílnu a v ní vytvářel rozšířený sortiment svých lamp.

Jeden nový model představil před Vánoci a prý si u veřejnosti již našel zalíbení. Chce rovněž udělat tlustou čáru za zklamáním z minulosti a založit si vlastní rodinu, na kterou jsou ale zapotřebí dva. Motto, které si zvolil, jednak naplňuje jeho misi i prozatím nesplněné přání „Jdi a najdi své světlo“. Držme mu tedy pěsti!

Článek byl připraven ve spolupráci se společností Promoliga, organizátorem Czech Industry Challenge, platformy pro firmy z rozmanitých odvětví průmyslu pro podporu růstu jejich značky, příliv zakázek a talentů.