Digitální produkt: Proč není snadné prorazit celosvětově (2/2)

V předchozím článku jsme viděli, jaké překážky musejí některé společnosti s digitálním produktem překonávat. Teď se podíváme, díky čemu digitální produkt může uspět globálně.

Ilustrační snímek

Lekce MasterCard: Potřebujete partnery

Když chcete vstoupit na nový trh, potřebujete partnery. BlaBlaCar navázala partnerství s pojišťovnou. Společnost Mastercard zase představila svou iniciativu zaměřenou na inteligentní města. Účelem bylo zvýšit používání bezkontaktních plateb po celém světě. Prosazovala proto jejich použití pro veřejnou dopravu – společnost se soustředila na digitální zázemí, které zajišťovalo stabilitu služby, zatímco místní partneři poskytovali lokální hardwarové řešení pro platby.

Síťový efekt

Další úskalí se projevuje v tom, že v případě digitálních byznys modelů často vítěz bere vše. Tato tržní dynamika vypadá tak, že jeden nebo dva velcí hráči mají obrovskou zákaznickou základnu, zatímco všichni jejich další konkurenti se přetahují jen o zbylé drobečky.

Je-li v zemi už nějaký hráč, který využívá síťové efekty (čím více lidí používá daný produkt, tím je produkt užitečnější), je pro každého nováčka velmi těžké, aby se na trhu této země prosadil. Pro firmy, které prodávají hmotné výrobky, je to potom mnohem jednodušší. Ve výrobě lze totiž dosáhnout úspor z rozsahu i když třeba zatím nejste největším hráčem.

Dvě podmínky

Proč se některé digitální produkty po celém světě šíří poměrně snadno a jiné ne? Roli zde hrají 2 hlavní podmínky.

  1. Produkt musí řešit dostatečně běžnou potřebu, která se příliš neliší v závislosti na kultuře nebo regionu – tak jako je potřeba pro bezplatné SMS, které poskytuje společnost WhatsApp.
  2. Produkt musí fungovat na platformě nějakého partnera.

Nové digitální produkty jen zřídka naplňují obě kritéria.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Digitální produkt: Proč není snadné prorazit celosvětově (1/2)

Aktuální

Digitální produkt: Proč není snadné prorazit celosvětově (2/2)