Boj o placené umístění odkazů

Článek se zabývá problematikou vzájemné konkurence internetových vyhledávačů a soudních sporů, ke kterým na tomto poli došlo. Autor popisuje situaci, kdy firma Mark Nutritionals podala na vyhledávače AltaVista, FindWhat, Kanoodle a Overture žalobu za porušení obchodní známky. Problém spočíval v tom, že při vyhledávání konkrétního slovního spojení (**Body Solutions**) se zobrazily odkazy na stránky jiných firem, ačkoli Body Solutions je klíčový produkt firmy **Mark Nutritionals**. Firma Mark Nutritionals si však reklamu na těchto vyhledávačích nezaplatila, proto v podstatě nebyl důvod, aby se zde odkaz na její produkt objevil.

Zástupci firem, které vlastní vyhledávače, se obávají, že by se v budoucnu s nimi mohlo soudit více firem jen za to, že vyhledávač nenašel to, co by očekávaly. Firmy, které si platí pořadí odkazů naopak argumentují tím, že jejich zákazníkům, kteří využijí internetového vyhledávače, je jedno, zda jsou odkazy placené či nikoli – oni prostě potřebují najít informaci, kterou hledají.

Z článku však vyplývá, že pravdu mají zřejmě majitelé internetových vyhledávačů – zákazníci nejsou nijak poškozeni tím, že se mezi zobrazenými výsledky hledání nevyskytuje odkaz na konkrétní firmu. Pokud je totiž tato firma dostatečně známá, zákazníci se na její webové stránky mohou dostat i jinak, takže nejsou závislí na webovém vyhledávači.

**Datum vydání:** II/2002
Zdroj: Search Engine Watch - Informace týkající se vyhledávání na webu, vyhledávačů, e-komerce, internetové reklamy…
Zobrazit přehled článků ze zdroje Search Engine Watch