Přijměte svou roli facilitátora
Prvním krokem, se kterým mají podle Forbesu manažeři často překvapivě problém, je přijetí vaší role. Tedy uznání, že zkrátka vaše dovednosti v určitých oblastech nedosahují úrovně vašich podřízených. Nesnažte se proto působit jako někdo, kdo se ve všem vyzná nejlépe, a přijměte roli facilitátora práce vašich odbornějších podřízených.
Prohlubujte své manažerské dovednosti
Oblast, ve které se naopak jedině vy můžete (a musíte) zlepšovat, je oblast vedení lidí. Prohlubujte své manažerské dovednosti, přesvědčte své podřízené, že jste ten správný člověk na správném místě, a staňte se odborníkem na „people management“.
Chytře se ptejte
Vaši podřízení jsou studnicí jedinečného know-how a odborných znalostí. Proto se jich při řešení projektů, delegování úkolů a organizace práce chytře ptejte. A efektivně tak kombinujte vaši byznysovou a manažerskou znalost s odbornými znalostmi členů vašeho týmu.
Vhodně definujte prostor, ve kterém se podřízení v rámci svých úkolů mohou pohybovat
Technicky zdatní a odborně znalí pracovníci potřebují k efektivní práci dostatek volného prostoru. Na druhou stranu je však nutné, aby vás zahrnovali do určitých rozhodnutí a řešili s vámi širší kontext své práce. Vaším úkolem je najít rovnováhu mezi těmito dvěma protipóly a nastavit podřízeným k práci takový prostor, aby se nejednalo o zbytečný mikro-management, ale abyste zároveň věděli, co podřízení dělají, a aby svými rozhodnutími nezasahovali mimo své kompetence.
Prohlubujte znalosti podřízených, ale zároveň v nich budujte i určitou pokoru
Odbornost svých podřízených dále prohlubujte. Věnujte dostatek péče vzdělávání a rozvoji jejich silných stránek. Zároveň v nich ale budujte určitou pokoru vůči zbytku týmu a nenechte je, aby zapomněli, že síla a efektivita týmu je dána především kvalitní spoluprací všech jeho členů.
-mm-