Stoický klid: Jak udržet emoce na uzdě, když se konverzace vyostří

Týmový manažer by měl jít ostatním příkladem a měl by si umět udržet chladnou hlavu i ve vyostřených situacích. A to například i při konverzaci s podřízeným, zákazníkem, kolegou nebo obchodním partnerem, která se vyostří. Jak udržet emoce na uzdě a i vyostřenou konverzaci vyřešit v klidu, efektivně a s grácií? Zde je několik užitečných tipů.

Ilustrační snímek

Tyto tipy uveřejnil web PsychCentral.com.

Vědomě dýchejte

Jakmile se dostaneme do stresu, začneme dýchat rychleji a mělce. Díky tomu se naše stresová reakce ještě zhorší, stoupne nám tep a ještě více se nám „nažhaví“ mozek. Abyste se všem těmto problémům vyhnuli, měli byste vědomě dýchat. Soustřeďte se na klidné, hluboké a pomalé dýchání s důrazem na dlouhý výdech.

Soustřeďte se na jádro problému, ne na konkrétní výrazy a fráze, které říká druhá strana

V rozjitřené konverzaci často začnou padat ostré výrazy nebo závažná obvinění. Ta jsou ale často způsobená frustrací jednoho nebo všech účastníků dialogu. Nereagujte na konkrétní výrazy a věty. Soustřeďte se na jádro problému. Zjistěte, o co druhé straně jde, a ignorujte to, že používá nevybíravá slova (pokud samozřejmě jejich slovník nebo jednání nepřekročí určitou hranici).

Shrňte v klidu objektivní fakta

Dobrý způsob, jak konverzaci zklidnit, je vrátit se jaksi na začátek problému a shrnout objektivní fakta. Například projít si bod po bodu, co se stalo, co kdo udělal a jak jste se dostali do aktuálního stavu. Toto shrnutí může pomoci uklidnit situaci a zpomalit tempo konverzace a umožní účastníkům dialogu vidět daný problém v širším kontextu.

Pokud je to možné, odložte konverzaci na později

Jestliže se nedaří situaci uklidnit, je dobrý nápad konverzaci přerušit a odložit na později. Stačí se s dotyčným sejít třeba jen za hodinu nebo druhý den. Tou dobou už emoce trochu ustoupí a o věci se bude dát bavit konstruktivněji.

 

-mm-

 

Zdroj: Psych Central - největší světový portál věnovaný duševnímu zdraví
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psych Central