Proč je pocit jistoty tak důležitý?
Pocit jistoty je jednou ze základních lidských potřeb. A také jednou z podmínek nerušené a soustředěné práce. Když zaměstnanci žijí a pracují v nejistotě (například v podobě organizačních změn, nejasných pracovních cílů, nevyjasněných kompetencí nebo obavy ze ztráty zaměstnání), vytváří to u nich stres. Ten snižuje motivaci i výkonnost. A v důsledku vede k frustraci pracovníků, k nízké efektivitě týmu, k vyšší fluktuaci zaměstnanců a celkově ke ztrátě pocitu sounáležitosti v týmu a celé firmě.
Jak můžete z pozice manažer u podřízených vybudovat pocit jistoty
- Transparentní komunikace. Kvalitní komunikace je alfou a omegou pocitu jistoty. Buďte k podřízeným otevření, nic jim nezatajujte a mluvte s nimi na rovinu. A to především v dobách krize a nejistoty.
- Jasně definovaná očekávání a jasné cíle. Když zaměstnanci vědí, co přesně se od nich očekává, budou při práci klidnější a soustředěnější. Nenuťte své podřízené žít v nejistotě z toho, co vlastně mají dělat a jestli výsledky, které dodávají, splňují vaše očekávání.
- Konzistentnost ve vašem chování, prioritách a komunikaci. Základním kamenem pocitu jistoty jste vy sami, tedy manažeři. Pokud budete každý druhý den měnit názory, přicházet s novými nápady, strukturálními změnami nebo změněnými prioritami, jen těžko můžete očekávat, že budou vaši podřízení vnímat vaše pracoviště jako stabilní.
- Dodání konkrétních záruk. Pokud se nejistota u vašich podřízených týká něčeho konkrétního, promyslete, jestli neexistují záruky, které jim můžete dát. Například jim můžete garantovat, že pokud se čísla vašeho týmu nepropadnou pod určitou hodnotu, nikdo jim nebude strhávat bonusy nebo hrozit vyhazovem.
-mm-