Nasloucháním prokazujete respekt, zájem a empatii. Naslouchejte abyste dokázali, že jste otevřeni novým myšlenkám a návrhům, že ke svým kolegům chováte důvěru a že se o ně a jejich nápady skutečně zajímáte. Pečlivým nasloucháním také ostatním ukážete, že jste schopni přijmout zpětnou vazbu, tvrdí web management.about.com.
Špatný posluchač má problémy nejen v práci
Samozřejmě, že nejen manažeři mají s nasloucháním někdy problém. Manželé, učitelé, děti, zaměstnanci, prostě mnoho lidí by se mělo stát lepšími posluchači. Je to totiž právě neschopnost naslouchat, která stojí za mnoha problémy v osobním i profesním životě. Proto se pojďme podívat na nejčastější příčiny špatného naslouchání.
1) O své neschopnosti naslouchat nemusíte ani vědět
To, jak si myslíme, že jsme v něčem dobří, a to, jak dobří v tom skutečně jsme, jsou mnohdy dvě velmi rozdílné věci. Jak se dozvíte, jestli je naslouchání vaše slabina nebo přednost? Potřebujete upřímnou zpětnou vazbu. I když ji dostanete, pořád můžete sklouznout k popírání a odmítání toho, že s tím máte problém, ale jinak se to prostě nedozvíte. A když vám to samé zopakuje více lidí, možná vám to otevře oči.
2) Netrpěliví manažeři bývají špatní posluchači
Úspěšní a chytří manažeři často prostě nedokáží zpomalit a začít poslouchat. Je to pro ně ztráta času. Mají tendenci dokončovat věty za ostatní, svými gesty je pohánějí, aby se vyjádřili rychleji a také často dělají mnoho věcí najednou. Někdy je však opravdu lepší věnovat tomu, kdo s vámi mluví, plnou pozornost. Zavřete dveře, vypněte mobil a poslouchejte. Možná se dozvíte daleko víc než obvykle.
3) Selektivní naslouchání
Často je problém v tom, že manažeři naslouchají jen svým nadřízeným, ale své přímé podřízené neposlouchají vůbec. Protože naslouchat umějí, je řešení snadné – naslouchat všem bez rozdílu.
4) Nezájem o lidi
Když se domníváte, že nemá cenu ostatním naslouchat, protože vám nemohou říct nic důležitého a vlastně na nich nezáleží, zkuste to alespoň hrát. Předstírejte, že nasloucháte. Nebude to autentické, ale možná se tak naslouchat ostatním skutečně naučíte. Udržujte oční kontakt, nakloňte se dopředu a nekřižte ruce. Povzbuzujte ostatní, ať mluví dál a občas zopakujte vlastními slovy to, co řekli, abyste si ověřili, zda jste jim porozuměli správně.
-jk-