Trend s názvem „boreout“: Když nuda vede až k apatii

Většina z nás už mnohokrát slyšela výraz „burnout“, tedy česky „vyhoření“. Do popředí se ale dostává nový trend, a sice „boreout“, který by se do češtiny dal přeložit jako „unudění“. Jedná se o skutečně masivní trend, nebo jenom nové chytlavé slovo, které nemá příliš velkou relevanci? A máte se „unudění“ bát u svých podřízených?

Co to „boreout“ vlastně je?

Tento termín podle INC.com označuje psychologický stav zaměstnance, který se dlouhodobě a extrémně nudí v práci. Zatímco vyhoření pramení nejčastěji ze stresu, přepracování a napětí, unudění má naopak původ v nudě, apatii a nemožnosti pracovat na zajímavých projektech. Pracovník nečelí žádným výzvám, dělá akorát rutinní práci – a postupně propadá apatii, frustraci, otupění mysli a dokonce i sklíčenosti.

Výsledkem je nespokojený zaměstnanec, který se nerozvíjí, nemá žádnou snahu pracovat inovativně a kreativně a který může z čiré nudy buď z vaší firmy odejít, nebo úplně ztratit o svou práci zájem.

Riziko fenoménu „boreout“ je nejvyšší ve vysoce rutinních a rigidních pracovních prostředích, kde zaměstnanci cítí, že jejich práce nemá žádný hlubší smysl.

Signály, na které si dávat pozor

Zde je několik znamení, které u vašich podřízených mohou signalizovat, že se v práci nudí až přespříliš:

  • Příliš pomalá práce. Typickým znakem přehnané nudy je to, že i rutinní a jednoduché úkoly trvají zaměstnancům překvapivě dlouho. Jejich nadšení do práce i jejich reálné pracovní dovednosti totiž nudou zakrňují a mizí.
  • Extrémní problém s jakoukoliv změnou. Málokdo miluje změny. Ale lidé, kteří se nudí a jsou zvyklí pouze na tu nejrutinnější práci, postupně získávají extrémní odpor vůči jakýmkoliv změnám. Jakákoliv překážka, změna nebo výzva jim tak činí velký problém.  
  • Vyšší nemocnost zaměstnanců. Podobně jako vyhoření může unudění vést k vyšší nemocnosti a absenci pracovníků.
  • Absence rozvoje pracovníků – a nezájem o něj. Zaměstnanci, kteří se extrémně nudí, se nikam neposouvají. Nijak se nevzdělávají ani nerozvíjejí a postupně ztratí o tyto věci úplně zájem.

 

-mm-

 

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com