Situaci musíte čelit co nejdříve a být ohledně svého úsilí transparentní. Pokud tak učiníte, budou mít vaše rozhodnutí o přijmutí rizik, které však mají nakonec vést k otočení situace k lepšímu, daleko větší šanci. Všechny důležité zainteresované strany, tedy všichni stakeholdeři, vás potom daleko spíše podrží. Topmanažeři a věřitelé budou také více ochotni vaši snahu podpořit a odsouhlasit.
Existuje několik fází tísně, do které se podnik může dostat. Každá z nich přináší pro řízení podniku trochu jiné výzvy.
První příznaky potíží
Když přichází malér, bývají varovné signály často přehlédnuty nebo jsou považovány za něco, co není nijak zvlášť významné. Pokud se vám však podaří vzít počáteční znamení vážně včas, možná najdete příležitost k potřebné transformaci vašeho podniku ještě relativně snadno.
Mezi rané ukazatele potíží patří:
- Problémy s likviditou
- Přečerpání úvěrů
- Napjatá situace v oblasti splatných závazků
To vše mohou být první příznaky počínajících potíží.
Pak existují další, spíše provozní varovné signály, jako jsou:
- Nadměrné nebo neplánované přesčasy
- Zmeškané a zpožděné zásilky nebo zakázky
- Klíčoví zákazníci přecházející k jinému dodavateli
- Odcházející zaměstnanci
- Zhoršující se kvalita výrobků nebo poskytovaných služeb
Výstražné příznaky mohou také vyplynout z nerentabilních výrobků, z příliš nízko nastavených cen nového produktu nebo z rostoucích nákladů.
U každé příčiny je třeba negativní signály co nejdříve zpozorovat a začít hledat příčiny problémů. Ty je pak třeba začít řešit dříve, než se celý podnik dostane do ještě vážnějších problémů.
Na začátku potíží je ještě čas přehodnotit strategické pozice i obchodní plány. Stakeholdeři jsou stále celkem otevřené přijmutí potřebných opatření, která jim navrhnete. Cílem je zachovat hodnotu firmy a zabezpečit, že do v budoucnu opět poroste, říká článek na stránkách cfo.com.
-jk-