1) Radši častěji než dlouho
Je lepší komunikovat po malých dávkách, ale častěji. Kratší prezentace i kratší porady jsou obvykle lepší a lidé si je o dost více užijí. Nechtějte je unudit.
2) Neplýtvejte časem
Představte si, že každý, komu něco prezentujete, je ten nejvíc zaneprázdněný člověk ve městě. Vaše tvrdě pracující publikum rozhodně nemá času nazbyt. Proto jejich časem nijak neplýtvejte.
3) Vždy se nejdříve zeptejte
Většina lidí příliš mnoho mluví. Buďte jiní – nejprve se ptejte. Publikum tak zapojíte a trochu mu rozproudíte krev v žilách. Dalším důvodem, proč se ptát je to, že tím ukazujete zájem. Publikum se poté – až by se skoro mohlo zdát, že jakoby na oplátku – bude více zajímat o to, co mu říkáte. Publiku i sami sobě tak opět ušetříte čas, protože budete lépe vědět, co publikum potřebuje.
4) Nepřemýšlejte nad tím, co odpovíte
Když budete brát předchozí doporučení vážně, nemůžete během doby, kdy vám někdo odpovídá na otázku, přemýšlet nad dalšími odpovědmi. V takovou chvíli prostě jen poslouchejte – to je to nejlepší, co můžete udělat. Věnujte dotyčnému plnou pozornost. On to pozná – a každý takovou upřímnou a nefalšovanou pozornost ocení. Tichá pozornost už sama o sobě komunikuje něco velmi důležitého o vás samotných.
5) Chcete-li přesvědčit, pamatujte, že nekomunikujete jen slovy
Vzhled, řeč těla i tón hlasu, to všechno jsou komunikační kanály. Použijte je tak, abyste vysílali ty správné signály ještě před tím, než začnete prezentaci. Vše musí být sladěno – jen tehdy budete komunikovat skutečně přesvědčivě.
-jk-