Reklamní bannery na Internetu jsou vnímány podobně jako reklama v jiných médiích. Jsou drahé, těžko se měří jejich účinnost, obsah reklamy se většinou nevztahuje k obsahu stránky a uživatelé je nesnášejí.
Že bannery nejsou co bývaly, jste už asi slyšeli. Doba, kdy se míra prokliku u banneru měřila v celých procentech, je nenávratně pryč a s ní i myšlenka, že jediná možná reklama na internetu je ta proužková. Současná „proklikovost“ se pohybuje od desetin do tisícin procent, takže se o jejich výkonové účinnosti nedá příliš hovořit. Bannery se proto dnes používají spíše pro brandovou reklamu, tedy pro posílení povědomí o značce. Dokládá to například výzkum fiktivní značky Sodor.
(více o tomto průzkumu na http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=1045)
Bannery nejsou levnou záležitostí. Mohou stát desítky tisíc korun u specializovaných serverů, stovky tisíc u serverů zpravodajských, nebo i miliony korun u portálů jako je Seznam. Samozřejmě existují i výměnné systémy, které nestojí nic, ale ty nemají příliš dobré reference.
Není časté, že si konkrétní zadavatel domluví proužkovou reklamu přímo na konkrétním serveru. Důvodů je hned několik – je to náročnější, jsou s tím komplikace a servery jsou často vázány smlouvou s mediálními agenturami, kde se píše, že sami nesmějí prostor prodávat. Bannerová reklama se v ČR nejčastěji realizuje způsobem zadavatel – reklamní agentura – mediální agentura – server s reklamou.
Desatero bannerové tvorby:
1. Myslete na to, že většina uživatelů Internetu jsou začátečníci.
2. První dvě vteřiny jsou rozhodující.
3. Nezapomeňte na základní triky.
4. Kreativita v tomto případě nebude doceněna.
5. Čím menší, tím lepší.
6. Grafika zachytí oko, text ruku.
7. Nezapomeňte na alternativní text.
8. Neobvyklý banner = úspěšný banner.
9. Nemůžete mít všechno najednou.
10. Testujte, můžete-li.
-ds-