Soustřeďte se na jednu věc
Největší rozdíl mezi superstručným "výtahovým" představením a ostatními příležitostmi k představení vaší firmy je v tom, co neříkáte. Klasické důkladné představení obvykle obsahuje:
- představení zakladatelů a toho, co mají za sebou,
- velikost trhu, který hodláte obsloužit,
- přehled konkurence a
- další důležité informace.
V rámci "elevator pitch" se musíte soustředit jen na problém, který řešíte, a jak to děláte. Vynechte popis toho, jak vaše firma vlastně funguje. Zaměřte se na to, proč to celé děláte, proč ta firma vůbec je tady.
Naučte se elevator pitch nazpaměť – ale nestresujte se
S pouhými 40 vteřinami k dispozici je třeba, abyste svou řeč uměli téměř slovo od slova zpaměti. Můžete si ji nacvičit i tehdy, když děláte něco jiného, abyste se ujistili, že ji zvládnete odprezentovat, i když vás bude něco rozptylovat.
Není třeba mít strach. V těchto situacích, kdy jste pod tlakem, je publikum obvykle shovívavé.
Počítejte s faktorem intimity
Zatímco za řečnickým pultem můžete použít k přesvědčivé prezentaci všechnu dynamiku a charisma, které v sobě máte, když takto mocně spustíte ve osobnějším prostředí, budete za křiklouna. Elevator pitch je spíše než prezentace z pódia obdoba běžné konverzace. Proto možná budete muset ubrat na nadšení.
Neprodávejte – komunikujte
Nechtějte od publika příliš mnoho. Neusilujte o to, aby se vám daný člověk k něčemu zavázal, žádejte jen o jeho pozornost. Uvědomte si, že potřebujete jen a pouze sdělit svou zprávu. Nevnímejte elevator pitch jako soutěž s ostatními firmami, které se o daného důležitého člověka ucházejí, uzavírá web inc.com.
Je možné, že svůj elevator pitch nebudete nikdy muset odvyprávět během skutečné jízdy výtahem. Schopnost popsat svou firmu během 40 vteřin nebo ještě rychleji však může přijít vhod i jindy. I když dnes možná nemáte startup, který byste takto potřebovali prezentovat, jednou ho můžete mít.
-jk-