Why managers shouldn't be too friendly with their subordinates

Proč by manažeři neměli být s podřízenými příliš velcí kamarádi?

It is certainly advisable to have friendly relations with your team, but you shouldn't overdo it. It is a well-known fact that managers shouldn't be too friendly with the people under them. Why? Here are some compelling reasons.

Breaking the professional distance

According to BBC.com, a supervisor and a subordinate should always keep a certain professional distance from each other. The things they deal with at work ought not to get personal and should be void of unnecessary emotion. This professional approach can be undermined by too much friendliness, and communication and relationships between the manager and their team could suffer as a result.

Objectivity may be impaired when making decisions about certain people

When you are friends with someone, some decisions are harder to make. For example, if a particular subordinate is not performing their duties or requires an assertive approach from the manager, this might be a problem for the team manager if this person is their friend. The manager and the whole team then might suffer.

Loss of authority and respect

A manager should always maintain a certain amount of respect and natural authority with their subordinates. This can easily be lost if they are friends with their team members or if the subordinates feel they can treat their manager differently because they are friends.

Frustration of subordinates

Subordinates who don't enjoy such a close friendship with their supervisor can quite understandably become frustrated if they see their manager being friendly to their colleague. They may perceive the situation as unfair. To avoid this risk, managers must maintain professional relationships with their team members and, above all, measure everyone by the same yardstick.

 

-mm-

    Proč by manažeři neměli být s podřízenými příliš velcí kamarádi?

    Mít s podřízenými přátelské vztahy je určitě správné. Ale nic se nemá přehánět. Je obecně známým faktem, že manažeři by neměli být se členy svého týmu příliš přátelské vztahy. Proč tomu tak je? Představíme vám několik přesvědčivých důvodů.

    Nabourání profesionálního odstupu

    Podle BBC.com by od sebe vždy měli mít nadřízený a podřízený určitý odstup. Věci, které v práci řeší, by neměly zabíhat do osobní roviny a měly by se řešit bez zbytečných emocí. Tento profesionální přístup se příliš velkým přátelstvím může narušit a vzájemná komunikace i vztahy mezi manažerem a jeho podřízenými by tím mohly utrpět.

    Možnost narušení objektivity při rozhodování o konkrétních osobách

    Když jste s někým přátelé, některá rozhodnutí se dělají hůře. Když například určitý podřízený neplní své povinnosti nebo je potřeba k němu z jiného důvodu zaujmout ráznější přístup, manažer nemusí postupovat tak striktně, pokud se jedná o jeho kamaráda. Tím pak trpí jak manažer, tak i celý tým.

    Ztráta autority a respektu

    Manažer by si měl vždy udržovat u svých podřízených určitý respekt a přirozenou autoritu. Tu může jednoduše ztratit, pokud je s podřízenými kamarád nebo pokud oni si myslí, že si k němu mohou dovolit více než k běžnému nadřízenému jenom kvůli tomu, že jsou přátelé.

    Frustrace podřízených

    Podřízení, kteří se třeba tak velkému přátelství s nadřízeným netěší, mohou zcela pochopitelně propadat frustraci. Mohou situaci vnímat tak, že manažer protěžuje jejich kolegy a že se jedná o neférový přístup. Aby se manažer tomuto riziku vyhnul, musí udržovat s podřízenými profesionální vztahy a především měřit všemi stejným metrem.

     

    -mm-

    Zdroj: BBC - zpravodajský server BBC
    Zobrazit přehled článků ze zdroje BBC
    Štítky: Leadership