Five Japanese philosophical concepts you can still use in people management today

Pět japonských filozofických konceptů, které můžete i v dnešní době využít při vedení lidí

There are some old Japanese philosophy and lifestyle concepts offering valuable insights which you, as managers, can apply to your work even today. These centuries-old truths and ideas can help you create a more collaborative understanding and productive work environment in your teams. Here are five such Japanese philosophical concepts.

Kaizen: Continuous improvement

Kaizen emphasises continuous, incremental improvement. Its idea is that small, consistent changes can lead to significant advancements over time.

How do you use this concept? Encourage a culture of continuous improvement within your team. Promote regular feedback, empower employees to suggest improvements, and emphasise the value of learning from both success and failure.

Ishin-denshin: Unspoken communication

Ishin-denshin is the concept of "heart-to-heart" communication, understanding without words. It emphasises the ability to convey emotions and thoughts implicitly. To apply ishin-denshin in your management style, encourage open communication and cultivate a sense of empathy within the team. Encourage active listening, emotional intelligence, and the development of strong interpersonal relationships.

Wa: Harmony

This Japanese concept emphasises the importance of harmony and balance. It suggests individuals should work together cohesively, and conflicts should be resolved to maintain a peaceful environment. As a manager, you should promote a harmonious work environment by addressing conflicts promptly, promoting teamwork, and emphasising the collective success of the team over individual achievements.

Omotenashi: Hospitality and customer service

Omotenashi is the Japanese concept of wholehearted hospitality. It revolves around anticipating the needs of others and fulfilling them, ideally before they even arise. If you want to apply omotenashi in your team, try to promote a customer-centric mindset. Whether dealing with clients or internal colleagues, stress the importance of understanding their needs and going the extra mile to exceed expectations.

Mottainai: Appreciation and avoiding waste

This idea is based on a sense of regret over waste. As such, it encourages appreciation of resources and honest work. It promotes a mindful approach to consumption and utilisation, and tries to avoid waste. It is a good idea to instil a sense of resourcefulness within the team. Encourage responsible use of time, talents, and materials. Discourage unnecessary waste and foster a culture of gratitude for the resources at hand.

 

-mm-

    Pět japonských filozofických konceptů, které můžete i v dnešní době využít při vedení lidí

    V japonské filozofii existuje několik myšlenek a konceptů, které se můžete, coby manažeři, uplatnit ve své práci i dnes. Tyto pravdy a myšlenky, prověřené stovkami let zkušeností, vám mohou pomoci vytvořit v rámci vašich týmů prostředí, ve kterém se bude vám i vašim podřízeným lépe spolupracovat, komunikovat i pracovat. V tomto článku vám přiblížíme pět takových japonských filozofických konceptů.

    Kaizen: Souvislé zlepšování se

    Kaizen zdůrazňuje myšlenku neustálého, postupného zlepšování. Myšlenka tohoto konceptu spočívá v tom, že malé, důsledné změny mohou časem vést k významnému pokroku. A jak můžete tento koncept využít? Podporujte kulturu neustálého zlepšování ve svém týmu. Dávejte podřízeným pravidelnou zpětnou vazbu, umožněte zaměstnancům navrhovat zlepšení a pomozte jim poučit se z úspěchů i neúspěchů.

    Išin-Denšin: Neverbální komunikace

    Išin-Denšin je koncept komunikace "od srdce k srdci", porozumění beze slov. Představuje schopnost sdělovat emoce a myšlenky neverbálně, tedy beze slov. Chcete-li Išin-Denšin uplatnit ve svém manažerském stylu, měli byste ve svém týmu podporovat transparentní komunikaci a smysl pro empatii. Učte své podřízené aktivně naslouchat, podporujte jejich emoční inteligenci a rozvíjejte mezi nimi silné mezilidské vztahy.

    Wa: Harmonie

    Tento japonský koncept se točí okolo harmonie a rovnováhy. Jeho hlavní myšlenkou je, že jednotlivci by se vždy měli snažit spolupracovat a že konflikty by měly být řešeny k radosti všech. Jako manažeři byste měli podporovat harmonické pracovní prostředí včasným řešením konfliktů, podporou týmové práce a zdůrazňováním kolektivního úspěchu týmu před individuálními úspěchy.

    Omotenaši: Pohostinství a důležitost klientské péče

    Omotenaši je japonský koncept pohostinnosti. Jeho základní myšlenkou je, že bychom se měli snažit předvídat potřeby lidí kolem nás a ideálně tyto potřeby naplňovat ještě předtím, než vzniknou nebo než si je dotyční uvědomí. Pokud chcete ve svém týmu uplatnit princip Omotenaši, snažte se v týmu podporovat myšlení, které se soustředí na klienta. Zdůrazňujte, že je důležité porozumět potřebám klientů a partnerů a že je dobré udělat něco navíc, abyste předčili jejich očekávání.

    Motainai: Vděčnost a averze vůči plýtvání

    Koncept Motainai vychází z pocitu lítosti nad plýtváním a naopak z pocitu vděčnosti za poctivě odvedenou práci. Motainai podporuje zodpovědný přístup ke spotřebě a snaží se zabraňovat plýtvání. Snažte se v týmu vyhýbat plýtvání. Podporujte odpovědné využívání času, talentů a materiálů. Odrazujte od zbytečného plýtvání a podporujte kulturu vděčnosti.



    -mm-

    Štítky: Leadership