Five good reasons why a manager should be able to tell stories

Pět dobrých důvodů, proč by měl manažer umět vyprávět příběhy

We would probably expect good storytelling skills to be a prerequisite more for a comedian, actor, professional speaker or writer. But every manager should be a good storyteller too. Here are five good reasons why.

The following reasons were published by Management Today.

Communicating a shared vision to the team

In order to be successful, every team needs a vision, some sort of goal to work towards. Only a manager who is a good storyteller and knows how to describe this bright future and the team's goals will be able to convey this vision properly to their subordinates.

Building relationships with subordinates

While a manager should never be outright good friends with subordinates, they must be good communicators and able to develop good, albeit professional relationships. Effective communication very much involves storytelling. A manager who is able to tell stories well, engage subordinates and come across as charismatic can establish quality and strong relationships with team members.

Building your own management career

The art of storytelling is absolutely key to building one's own career and this also applies in the managerial sphere. Every good manager should be able to tell their own story: how they started and worked their way up, what their vision is and why they are the right fit for a management position. This ability to tell a story can then be used very effectively in both the selection process and building a network of contacts.

Conveying the principles of corporate culture

Last but not least, storytelling is necessary to convey the ideas and principles of company culture. A manager acts as an extended arm of company management and should convey company-wide principles and priorities to subordinates. This is what the art of storytelling is used for.

 

-mm-

    Pět dobrých důvodů, proč by měl manažer umět vyprávět příběhy

    Být dobrým vypravěčem je nutný předpoklad, který bychom předpokládali asi spíše u komika, herce, oddávajícího nebo spisovatele. Dobrým vypravěčem by ale měl být i každý manažer. Proč? Zde je pět dobrých důvodů.

    Tyto důvody, proč být dobrým vypravěčem, přinesl server Management Today.

    Předání společné vize týmu

    Každý tým, aby byl úspěšný, potřebuje nějakou vizi. Jakýsi cíl, za kterým se může ubírat. Pouze manažer, který je zároveň dobrým vypravěčem a umí tuto zářnou budoucnost a cíle týmu dobře popsat, dovede tuto vizi svým podřízeným náležitě předat.

    Vytváření vztahů s podřízenými

    I když by manažer nikdy neměl být s podřízenými vyloženě dobrý kamarád, musí umět dobře komunikovat a musí si s podřízenými umět vypěstovat dobré, byť profesionální vztahy. Efektivní komunikace je hodně o vyprávění příběhů. A když umí manažer dobře vyprávět příběhy, dovede své podřízené zaujmout, působí charismaticky a je tak schopen se členy svého týmu navázat kvalitní a pevné vztahy.

    Budování vlastní manažerské kariéry

    Vypravěčské umění je naprosto klíčové při budování vlastní kariéry. A to platí i pro manažerskou sféru. Každý dobrý manažer by měl umět vyprávět svůj příběh – jak začínal, jak se vypracoval, co je jeho vize a proč zrovna on se hodí na manažerskou pozici. Tuto schopnost vyprávět pak dotyčný člověk může velmi efektivně využít jak ve výběrových řízeních, tak i při budování své sítě kontaktů.

    Předávání principů firemní kultury

    V neposlední řadě je vyprávění příběhů nutné pro předávání myšlenek a zásad firemní kultury podřízeným. Manažer funguje jako prodloužená ruka management firmy a měl by předávat svým podřízeným celofiremní zásady a priority. A právě k tomu využije vypravěčské umění.

     

    -mm-

    Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today