Toxic management allows no space to talented employees, suppresses the potential of the whole team, and creates a toxic and psychologically unhealthy environment. Unfortunately, this is something managers often engage in without fully realising it. Here is a list of signs which should serve as a warning that your management style may also exhibit a certain toxicity.
Poor and ineffective communication
According to a LinkedIn Pulse article, the foundation of effective team work and a healthy workplace atmosphere is clear and effective communication. If communication from team leadership or among team members is non-transparent, ineffective or otherwise poor, it may be a sign of toxic management.
High levels of stress in your team
Constant rush and stress in the workplace, where everyone, including the manager, is permanently under pressure, has a toxic effect on both employees’ mental health and the productivity of the entire team.
Absence of friendly relationships at the workplace
A good manager cultivates friendly relationships at the workplace. Their absence, or even their active suppression, is an unsustainable approach which can cause serious problems in the long term.
Unwillingness to help one another
In a well-functioning team with high quality and inspiring leadership, its members support one another. If such mutual cooperation is absent, something is wrong with the leadership of the team itself.
Non-transparent behaviour
Gossip, non transparent conduct, secrecy and outright lying are all vices that should not occur in a well functioning team.
-mm-
Nejste náhodou toxický manažer? Signály, které by vás měly varovat
Toxický management, tedy takový, který nedává prostor talentovaným pracovníkům, dusí potenciál celého týmu a vytváří toxické a psychologicky nezdravé prostředí, je něco, čeho se bohužel manažeři často dopouští, aniž by si to plně uvědomovali. Zde je seznam signálů, které by vás měly varovat a které vám dávají vědět, že možná i váš manažerský styl vyznačuje prvky určité toxicity.
Špatná a neefektivní komunikace
Podle článku na LinkedIn Pulse je základem efektivní práce týmu a zdravé atmosféry na pracovišti efektivní a jasná komunikace. Pokud je komunikace ze strany vedení týmu nebo mezi členy týmu netransparentní, neefektivní nebo z jiného důvodu špatná, může to být znak toxického managementu.
Vysoká míra stresu ve vašem týmu
Neustálý spěch a stres na pracovišti, kdy jsou všichni (včetně samotného manažera) v nekonečném shonu, působí toxicky jak na psychiku pracovníků, tak i na produktivitu celého týmu.
Absence přátelských vztahů na pracovišti
Dobrý manažer kultivuje přátelské vztahy na pracovišti. Jejich absence nebo dokonce jejich vyložené potíraní je neudržitelný přístup, který může v dlouhodobém hledisku způsobit extrémní problémy.
Neochota si pomáhat v rámci týmu
Dobře fungující tým s kvalitním a inspirativním vedením si vypomáhá navzájem. Pokud tato ochota uvnitř skupiny chybí, je něco špatně se samotným vedením dotyčného týmu.
Netransparentní jednání
Drby, netransparentní jednání, tajemství, vyložené lhaní. To vše jsou nešvary, které by se v dobře fungujícím týmu neměly vyskytovat.
-mm-
