Soft skills every manager should develop in subordinates

Měkké dovednosti, které by měl každý manažer rozvíjet u svých podřízených

What are soft skills? Unlike hard skills, such as education, qualifications and theoretical or technical knowledge, soft skills have a lot to do with communication, working style and social or emotional intelligence. Soft skills are transferable and include, for example, communication and presentation skills, management skills or stress resilience. What soft skills should all managers develop in their subordinates?

Communication skills

As the BBC states, communication is key to success in any team. Communication skills are therefore absolutely vital for all team members because if there are major problems in communication, the team can never reach its maximum potential. So teach subordinates how to communicate effectively with one another and how to use the tools you put at their disposal.

Emotional intelligence

Emotional intelligence allows workers to empathise better with other people and communicate with colleagues. It also enables them to be aware of their own feelings and not become stressed, frustrated or react too spontaneously.

Time management

Time management is the be-all and end-all of productivity. Time management skills are interlinked with hard skills and often related to, for example, knowledge of project management theory. Either way, it is a skill you need to develop in subordinates for the good of the whole team.

Flexibility

An effective worker is one who is able to adapt to change. They do not break down when unexpected events occur and are flexible where possible.

Critical thinking

Some managers want their subordinates to be robots who just work and do not think for themselves. However, this approach will sooner or later lead the team to collapse or its members to burnout. Encourage critical thinking in subordinates, give them the space to work independently and support their creativity.

 

-mm-

    Měkké dovednosti, které by měl každý manažer rozvíjet u svých podřízených

    Co jsou to ony měkké dovednosti? Oproti tvrdým dovednostem, jako je vzdělání, kvalifikace a teoretické či technické znalosti, mají měkké dovednosti hodně co dočinění s komunikací, stylem práce a sociální či emoční inteligencí. Měkké dovednosti jsou přenositelné a patří mezi ně třeba komunikační a prezentační dovednosti, manažerské schopnosti nebo odolnost vůči stresu. Jaké měkké dovednosti by měli všichni manažeři rozvíjet u svých podřízených?

    Komunikační dovednosti

    Jak uvádí BBC, komunikace je klíčem k úspěchu v jakémkoliv týmu. Komunikační dovednosti jsou tedy zcela zásadní u všech členů týmu, protože pokud v komunikaci panují velké problémy, tým nikdy nemůže dosáhnout svého maximálního potenciálu. Učte tedy podřízené, jak mezi sebou efektivně komunikovat a jak využívat nástroje, které jim dáváte k dispozici.

    Emoční inteligence

    Emoční inteligence umožňuje pracovníkům lépe se vcítit do ostatních a komunikovat se svými kolegy. Stejně tak jim umožňuje vyznat se ve vlastních pocitech a nepropadat stresu, frustraci nebo spontánním reakcím.

    Time management

    Organizování času je alfou a omegou produktivity. Schopnosti time managementu se prolínají s tvrdými dovednostmi a často souvisí třeba se znalostmi teorie projektového řízení. Tak jako tak, jedná se o dovednost, kterou musíte u svých podřízených pro dobro celého týmu rozvíjet.

    Flexibilita

    Efektivní pracovník je ten, který je schopen se přizpůsobovat změnám. Nehroutí se, když přijdou neočekávané události, a je pokud možno flexibilní.

    Kritické myšlení

    Někteří manažeři chtějí mít ze svých podřízených roboty, kteří jen pracují a nepřemýšlí sami za sebe. Takový přístup ale dříve či později dovede tým k zániku nebo jeho členy k vyhoření. Podporujte u podřízených kritické myšlení, dávejte jim prostor pracovat samostatně a podporujte jejich kreativitu.

     

    -mm-

    Zdroj: BBC - zpravodajský server BBC
    Zobrazit přehled článků ze zdroje BBC