When a tragedy occurs in the life of a subordinate and they are going through a period of grief, it is an extremely stressful time for them. Their manager’s task is to provide as much support as possible, offer maximum flexibility, and at the same time strive to minimise the negative impact of this event on the productivity of the team. How should you approach these sad circumstances and provide the subordinate with the best possible support? Here are some tips.
Offer maximum flexibility
A period of grief is a unique situation. The grieving person will go through various emotional stages while often also having to deal with practical, logistical and legal administrative tasks. All this means one thing: immense stress. You can help by offering the employee maximum flexibility. This doesn't mean only granting a few days off; it can also involve allowing work from home in the following months, giving them the freedom to choose which projects to work on, and supporting them as much as possible so they can balance effectively personal and professional responsibilities.
Show sensitivity and empathy towards both the subordinate and the team
According to Forbes, communication should be neither too sentimental nor excessively emotional. Express your condolences, listen to the person concerned and offer them full support. At the same time, be factual and frank: the last thing the employee needs is vague phrases, clichés or half-truths. Speak empathetically but also meaningfully with the rest of the team too, and don't avoid difficult topics, such as how to handle tasks originally assigned to the grieving employee.
Delegate work tasks and redistribute the grieving subordinate's responsibilities
Lighten the employee’s workload and personally take the initiative to redistribute their responsibilities among colleagues. Offer support during the handover of their tasks and, if necessary, temporarily assume some of their duties yourself. When the time is right, plan an effective process for returning these responsibilities to the grieving employee.
Give the subordinate some time in peace, and communicate openly with them
Grieving requires time. It is rarely a matter that is resolved within a week. The employee may continue to experience a range of emotions and crises long after the tragedy has occurred. Be patient, allow them sufficient time, and continue open communication even when it seems on the surface that everything is fine and resolved.
-mm-
Jak podpořit podřízeného, který truchlí, aniž byste ohrozili produktivitu týmu
Když nastane v životě vašeho podřízeného tragédie a dotyčný pracovník prochází obdobím truchlení, je to pro něj extrémně stresové období. Úkolem manažera je takovému člověku co možná nejvíce pomoci, nabídnout maximální flexibilitu a zároveň se pokusit co možná nejvíce snížit negativní dopad této události na produktivitu svého týmu. Jak k této nešťastné události přistupovat a svého podřízeného co nejvíce podpořit? Zde je několik tipů.
Poskytněte maximální možnou flexibilitu
Období truchlení je specifická situace. Dotyčný prochází různými fázemi všelijakých emocí, ale do toho často musí zařizovat i určité praktické, logistické a právně-administrativní úkoly. To vše znamená jediné – dotyčný je ve velkém stresu. Pomůžete mu tím, že nabídnete maximální možnou flexibilitu. Tím se nemyslí pouze to, že pracovníkovi dáte pár dní volno. Ale třeba i to, že v následujících několika měsících mu umožníte pracovat z domova, dáte mu volnost při výběru projektů, na kterých bude pracovat, a co možná nejvíce jej podpoříte tak, aby mohl své soukromé a pracovní povinnosti co možná nejlépe skloubit.
Komunikujte citlivě a empaticky – s podřízeným i s týmem
Podle Forbesu byste při komunikaci neměli být přehnaně patetičtí nebo citliví. Vyjádřete dotyčnému soustrast, vyslechněte jej a nabídněte mu maximální podporu. Zároveň s ním ale komunikujte otevřeně a věcně. To poslední, co dotyčný potřebuje, je slyšet od vás nějaké vágní fráze, klišé nebo polopravdy. Empaticky, ale efektivně mluvte i se zbytkem týmu a nebojte se otevírat i trochu nepříjemná témata – jako co například bude s úkoly, které měl mít truchlící pracovník na starosti.
Delegujte pracovní úkoly a rozdělte povinnosti truchlícího podřízeného mezi ostatní
Ulehčete pracovníkovi práci a sami rozdělte jeho povinnosti mezi ostatní kolegy. Podejte mu pomocnou ruku při předávání agendy a pokud je to nutné, část jeho povinností vezměte dočasně na sebe. Až uzraje čas, naplánujte i efektivní předávání agendy zpět truchlícímu pracovníkovi.
Poskytněte dotyčnému podřízenému čas a klid a otevřeně s ním komunikujte
Truchlení vyžaduje čas. Většinou se nejedná o záležitost, která je vyřešená za týden. Dotyčný pracovník může procházet nejrůznějšími emocemi a krizemi ještě dlouho po oné tragédii. Buďte proto trpěliví, poskytněte podřízenému dostatek času a otevřeně s ním komunikujte i dlouho poté, co už se na povrchu zdá, že vše je v pořádku a vyřešeno.
-mm-