The Peter Principle in people management and how to avoid its effects

Co to je Peterův princip v řízení lidí? A jak se vyhnout jeho efektu?

There is a rule in people management called the Peter Principle. It is a generally applicable principle that affects almost all larger organisations, even if they are often unaware of it. What is the Peter Principle, how does it manifest itself, what are its negative effects and how can these best be reduced?

What is the Peter Principle?

It is actually a paradox which consists in the fact that most companies promote employees on the basis of their merits; in other words, based on above average performance in their current position. An employee excels in one position, is promoted, excels in the new position, is promoted again, and so on. Inevitably, the employee reaches a position where they are less effective, and only then does the promotion stop. Paradoxically, they end up in a position where they perform less well as they have reached their so-called "level of incompetence", a point at which they remain.

How to mitigate the negative effects of the Peter Principle?

Here are some tips on how to reverse the Peter Principle and mitigate its negative effects, according to the ManagementToday website.

Do not reward employees for good work with promotion. Avoid allowing employees to reach a level of incompetence by ensuring that even if an employee excels in a position, you do not promote them. You can increase their salary or offer other rewards, but you do not necessarily need to expand their competencies.

  • Have the employee undergo training before promotion. When you promote a worker, have them undergo training before they start their new position. This is so that it is clear in advance that the worker really knows what they will need in their new position.
  • Regularly sit down with the employee for review meetings. Hold regular debriefing sessions with the employee in the new position. Ask if everything is going well, if they are coping in their new position, and if anything is causing them problems.
  • If necessary, offer the worker another position. There is always the option of finding alternative employment for the worker if you find that they have reached their level of incompetence. You can demote them and return them to their original position. Or offer alternative employment in a completely different position.



-mm-

    Co to je Peterův princip v řízení lidí? A jak se vyhnout jeho efektu?

    V řízení lidí platí pravidlo, kterému se říká Peterův princip. Jedná se o obecně platný princip, kterému čelí prakticky všechny větší organizace, ale často si toho ani nejsou vědomy. Co to je Peterův princip, jak se projevuje, jaké má negativní dopady a jak tyto negativní dopady co nejlépe redukovat?

    Co to je Peterův princip?

    Jedná se vlastně o určitý paradox. Spočívá v tom, že většina firem povyšuje své zaměstnance na základě jejich zásluh. Tedy na základě toho, že si ve své stávající pozici vedou nadprůměrně dobře. Pracovník tak exceluje na jedné pozici, načež je povýšen, exceluje na další pozici, je znovu povýšen, a tak dále. Nutně tak zaměstnanec dojde do situace, kdy se nachází na pozici, kde už tak efektivní není, a teprve potom se jeho povyšování zastaví. Paradoxně tak skončí na pozici, kde tak skvělý výkon nepodává a dosáhne takzvanou „úroveň nekompetentnosti“, na které pak setrvává.

    Jak zmírnit negativní efekty Peterova principu?

    Zde je několik rad z článku na webu ManagementToday, jak Peterův princip zvrátit a jeho negativní efekty zmírnit.

    • Neodměňujte zaměstnance za dobrou práci povýšením. Vyhnout se tomu, aby pracovníci dosahovali úrovně nekompetentnosti, lze tím, že i když zaměstnanec exceluje na určité pozici, nebudete ho povyšovat. Můžete mu zvýšit plat nebo mu nabídnout jiné odměny, ale jeho kompetence nemusíte nutně rozšiřovat.
    • Před povýšením nechte pracovníka projít školením. Když pracovníka povyšíte, nechte jej před nástupem na novou pozici projít školením. A to tak, aby předem bylo jasné, že pracovník skutečně zvládá vše to, co na nové pozici bude potřebovat.
    • Pravidelně si se zaměstnancem sedejte na bilanční schůzky. S pracovníkem na nové pozici si pravidelně sedejte na bilanční schůzky. Zajímejte se, jestli je vše v pořádku, jestli novou pozici zvládá a jestli mu něco nečiní problémy.
    • V případě potřeby pracovníkovi nabídněte jiné uplatnění. Vždy existuje možnost najít pracovníkovi alternativní uplatnění, pokud zjistíte, že dosáhl své úrovně nekompetentnosti. Můžete jej degradovat a vrátit zpět na původní pozici. Nebo mu nabídnout nějaké jiné uplatnění, na zcela jiné pozici.

     

    -mm-

     

    Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today