Pět faux pas na obchodním obědě

Recept na úspěšnou obchodní schůzku u oběda vypadá jednoduše. Zdánlivě stačí jen domluvit si schůzku a hovořit pak na ní o byznysu. Jedná se sice o neformální událost, zároveň ji však doprovází celá řada nepsaných pravidel, jejichž překročení se nevyplácí. Často jde o vhodnou příležitost, jak ukázat nedostatečné kulinářské umění, případně nevkus při výběru restaurace. Největším prohřeškem pak bývá neslušné chování k personálu restaurace, pozdní příchod, nespolečenské chování u stolu a příliš neformální oděv.

Každý, kdo se chvíli pohybuje v oblasti obchodu by měl znát pravidla společenského chování, vhodně se oblékat. Obchodní schůzky v restauracích si však žádají ještě několik dalších znalostí. Článek proto shrnuje pět dalších faux pas:

- Špatně zvolená restaurace. Významného klienta alergického na mořské plody je třeba nevhodné pozvat do restaurace s mořskými specialitami, podobně jako vegetariána do ráje steaků. Důležité je také brát u úvahu chování návštěvníků a personálu zvoleného podniku.
- Špatný výběr hostů. Nevhodné je například brát s sebou děti nebo zapomenout pozvat firemního právníka v případě projednávání právních záležitostí.
- Špatně vybraný stůl. Nevhodná jsou místa, kde v době oběda procházejí okolo stolu davy lidí. Příhodnější jsou samostatné boxy.
- Nevhodný slovní projev. V USA se například u oběda nezačíná hovořit o obchodu dříve, než číšník přinese jídelní lístek. V jiných zemích je to pak až po přípitku vínem.
- Špatné zakončení schůzky. Na konci oběda je vždy nutné poděkovat, případně pozvat na budoucí schůzku. Nabízí se i zaslat písemné poděkování. Nevhodné je samozřejmě pít příliš alkoholu.

**Datum vydání:** XII/2003
Zdroj: bcentral - Portál společnosti Microsoft věnovaný malým podnikům
Zobrazit přehled článků ze zdroje bcentral