Impostor syndrome: what is it and why do so many managers suffer from it?

Syndrom podvodníka: Co to je a proč tím trpí tolik manažerů?

You may have come across this term before. Impostor syndrome is a problem to which no profession is immune, but managers are especially prone to it. What is it about? Why is it that managers in particular often suffer from such an affliction? And how to free oneself from it?

What exactly is impostor syndrome?

Anyone can suffer from impostor syndrome. That is to say, anyone who is given more power than they had previously. Typically, it will be someone who has been promoted or put in charge of a new project.

As Toastmasters International states, a typical manifestation of impostor syndrome is doubt: doubts about oneself, one's skills, and the adequacy of one's experience. Someone suffering from imposter syndrome feels they have been given a new position by mistake, they are basically not up to it and that fact will soon become obvious. Such doubts are often unfounded and false, yet the person concerned cannot prevent them.

How to get rid of impostor syndrome?

  • Acknowledge your feelings. Look within yourself and try to comprehend your feelings and doubts. Become aware of how you feel and try to rationalise and accept your feelings.
  • Look objectively at your abilities and experience. You can also combat imposter syndrome by trying to look objectively at your ability and experience. You are probably better than you think.
  • Accept you have been promoted for a reason. There is a reason you have been given certain greater powers. Recognise the fact you are in a certain position is in itself proof that you are qualified to be there.
  • Compare yourself to yourself. Unhealthy doubt often results from unrealistic comparisons to other people. However, you should always compare yourself only to yourself or, more precisely, to your past self.
  • Talk to a professional. If imposter syndrome continues to bother you, try talking to an expert - for example, a psychologist.

 

-mm-

    Syndrom podvodníka: Co to je a proč tím trpí tolik manažerů?

    Možná jste se už s tímto termínem setkali. Syndrom podvodníka je něco, čemu se nevyhýbají žádné profese, ale manažeři jsou k tomuto problému zvlášť náchylní. O co se jedná? Proč tímto neduhem trpí často právě manažeři? A jak se tohoto syndromu zbavit?

    Co vlastně syndrom podvodníka je?

    Syndromem podvodníka může trpět kdokoliv. Tedy kdokoliv, komu jsou dány větší pravomoci, než měl dotyčný doposud. Typicky se jedná o člověka, který byl povýšen nebo který dostal na starosti nějaký nový projekt.

    Jak uvádí Toastmasters International, typickým projevem syndromu podvodníka jsou pochyby. Pochyby o sobě samém, o svých dovednostech a o adekvátnosti svých zkušeností. Člověk, který trpí syndromem podvodníka, má pocit, že mu byla nová pozice dána jaksi omylem, že na ní dotyčný zkrátka nemá a že se to brzy provalí. Tyto pochyby jsou často nepodložené a liché, přesto se jim nemůže dotyčný ubránit.

    Jak se syndromu podvodníka zbavit?

    • Přiznejte si své pocity. Jděte do svého nitra a zkuste se ve svých pocitech a pochybách vyznat. Uvědomte si, jak se cítíte, a zkuste si své pocity racionalizovat a přijmout.
    • Objektivně se podívejte na své schopnosti a zkušenosti. Se syndromem podvodníka můžete bojovat i tak, že se zkusíte objektivně podívat na své schopnost a zkušenosti. Pravděpodobně jste na tom lépe, než si myslíte.
    • Uvědomte si, že vás povýšili z nějakého důvodu. To, že vám byly dány určité větší pravomoci, má svůj důvod. Uvědomte si, že fakt, že jste na dané pozici, je sám o sobě důkazem, že k jejímu výkonu máte potřebnou kvalifikaci.
    • Porovnávejte se sami se sebou. Nezdravé pochyby často pochází s nerealistickým srovnáváním s jinými lidmi. Srovnávat byste se ale měli vždy jen sebou – lépe řečeno se svým minulým já.
    • Promluvte si s odborníkem. Pokud vás syndrom podvodníka trápí i nadále, zkuste si promluvit s nějakým profesionálem – třeba s psychologem.

     

    -mm-

    Zdroj: Toastmasters International - Nezisková vzdělávací organizace zastoupená  kluby po celém světě. Jejím hlavním cílem je vzdělávání členů v oblasti komunikace, veřejného vystupování a leadershipu.
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Toastmasters International