One of the most important communication skills for team managers is the ability to listen. Why is this the case? What exactly should a manager be capable of listening to? And how can this skill be learnt and used on a daily basis?
Building mutual trust with subordinates
According to Psychology Today, listening is the foundation of meaningful conversation. And meaningful, regular and long-term conversation is in turn the foundation of mutual trust and respect. Listening to subordinates during interactions leads to better relations at the workplace.
Understanding employees' individual needs
If a manager is unable or unwilling to listen to subordinates, they will never be able to understand their priorities and needs. Then they will be incapable of supporting their professional development or education.
Receiving feedback and valuable ideas
A team leader should actively seek ongoing feedback from subordinates. This is impossible without active and effective listening. Furthermore, if a manager is incapable of listening to their employees, they miss out on many valuable ideas and suggestions.
How to listen better
How can you improve your listening skills in practice?
- Put away your mobile phone. During conversations with subordinates or colleagues, give them your full attention. Set aside your phone and other mobile devices, at least for the duration of the discussion.
- Ask follow-up questions. Show that you are actively listening by asking clarifying or supplementary questions.
- Remember key points from previous conversations. For example, if one day you discuss an important matter with a subordinate, then the next day evidently have no recollection of it, you send a message that you were not actually listening in the first place.
-mm-
Proč musí manažeři umět dobře naslouchat – a jak na to
Jednou z nejdůležitějších komunikačních dovedností týmových manažerů je schopnost naslouchat. Proč tomu tak je? K čemu je nutné umět jako manažer naslouchat? A jak se tuto dovednost naučit a každodenně ji praktikovat?
Budování vzájemné důvěry s podřízenými
Podle Psychology Today je naslouchání základem kvalitní konverzace. A kvalitní, pravidelná a dlouhodobá konverzace je zase základem vzájemné důvěry a respektu. Naslouchání podřízeným při interakci s nimi tak vede k lepším vztahům na pracovišti.
Zjištění individuálních potřeb pracovníků
Pokud neumí manažer naslouchat svým podřízeným nebo se o to, co říkají, nezajímá, nemůže nikdy zjistit, jaké jsou priority a potřeby jeho podřízených. Nemůže jim pak pomoci s osobním rozvojem nebo vzděláváním.
Získání zpětné vazby a hodnotných nápadů
Týmový vedoucí by se měl od svých podřízených snažit získávat průběžnou zpětnou vazbu. A to bez aktivního a efektivního naslouchání nelze. Pokud manažer nedovede naslouchat pracovníkům, připravuje se navíc i o řadu zajímavých nápadů a podnětů.
Jak lépe naslouchat
Jak tedy v praxi lépe naslouchat?
- Odložte mobilní telefon. Při konverzaci s podřízenými nebo kolegy jim věnujte plnou pozornost a odložte, alespoň na tu chvíli, mobilní telefon i ostatní mobilní zařízení.
- Pokládejte doplňující otázky. Ukažte, že aktivně posloucháte. A to tím, že budete pokládat doplňující dotazy.
- Pamatujte si důležité body z předchozí konverzace. Pokud například s podřízeným řešíte nějakou důležitou věc a druhý den dáte v dalším dialogu najevo, že si to nepamatujete, dáváte tím podřízenému najevo, že jej vlastně ve skutečnosti neposloucháte.
-mm-