Five soft skills you should develop in subordinates

Pět měkkých dovedností, které byste měli rozvíjet u svých podřízených

Besides hard (i.e. technical) skills, a manager should also develop their subordinates' soft skills. It is soft skills that enable a team to work efficiently, with individual employees exploiting the full potential of their hard skills. Here are five soft skills you should develop in subordinates.

Time management

According to the Center for Creative Leadership, time management, namely planning of work in the context of time, is a key and increasingly important skill you need to develop in subordinates.

Communication skills

Even the best technical skills will not be of any use to employees if they are unable to communicate effectively – between themselves, with management, or externally with other teams, clients, or suppliers. Develop communication skills in your subordinates and you will thus increase the efficiency of the whole team.

Organisation of work and being systematic

Effective organisation of work and being systematic can increase the productivity of the whole team by several dozen percent. Set up a functional system of working and help your subordinates organise their work effectively.

Education and learning new skills

Constant education, training and experimenting with new procedures are essential in building the action readiness of the whole team and, in the long-term, sustainable development of individual employees.

Confidence

All the above-mentioned traits must, in addition, also be supported by developing healthy confidence in individual employees. Give your subordinates room to express themselves, listen to their opinions and gradually build their self-confidence.

 

-mm-

    Pět měkkých dovedností, které byste měli rozvíjet u svých podřízených

    Kromě tvrdých (tedy technických) dovedností musí manažer u členů svého týmu rozvíjet i ty měkké. Právě díky měkkým dovednostem bude tým fungovat efektivně a jednotliví pracovníci budou moci naplno využít svých tvrdých dovedností. Zde je pět měkkých dovedností, které byste u svých podřízených měli rozvíjet.

    Time management

    Podle Center for Creative Leadership je právě time management, tedy organizace času a rozplánování práce v čase, klíčovou a v dnešní době stále aktuálnější dovedností, kterou je potřeba u svých podřízených rozvíjet.

    Komunikační dovednosti

    I sebelepší technické dovednosti nebudou pracovníkům k ničemu, pokud nedovedou efektivně a kvalitně komunikovat. A to jak mezi sebou, tak i s vedením nebo externě s ostatními týmy, případně klienty či dodavateli. Rozvíjejte u svých podřízených komunikační dovednosti a zvýšíte tak efektivitu celého týmu.

    Organizace práce a systematičnost

    Efektivní organizace práce a její systematické uspořádání může zvýšit produktivitu týmu až o desítky procent. Nastavte funkční systém práce a pomáhejte podřízeným si efektivně organizovat svoji práci.

    Vzdělávání a učení se novým dovednostem

    Neustálé vzdělávání, školení a zkoušení nových postupů jsou klíčové pro akceschopnost celého týmu i dlouhodobý a udržitelný rozvoj jednotlivých pracovníků.

    Sebevědomí

    Všechny výše uváděné vlastnosti musí být u jednotlivých zaměstnanců navíc podpořené zdravým sebevědomím. Dávejte členům týmu prostor se vyjadřovat, naslouchejte jejich názorům a pěstujte jejich víru v sebe sama a ve své schopnosti.



    -mm-

    Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)